Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Bilbloggen

Föräldrar utan hjärnor

Lilla dottern har börjat skolan. Stort.

Efter två veckor är hon fortfarande i ett romantiskt töcken.

Jag är fortfarande i chock. Över trafiksituationen.

Föräldrar som ska lämna sina barn kör på cykelstigar och parkerar på gräsmattor. Fulltsändigt kaos. Parkerar man istället en bit ifrån tvingas man gå på gatan samtidigt bilar svischar förbi bara någon meter ifrån.

Livsfarligt.

Det är nog viktigt för alla att tänka på att skolorna och dess omgivningar är till för våra barn. Och inte för stora hårda bilar som körs av stressade föräldrar. Som inte tänker.

Snåla Mondeo

Att köra så snålt som möjligt har blivit en sport.

Och biltillverkare efter biltillverkare gör mitt nöje bara roligare.

Nu är Ford där också – med Mondeo.

0,43 liter per mil för en stor landsvägsglidare. Det är nästan för bra för att vara sant. Men det är det inte. Och som sagt. Ford är ju inte ensamma. En stor Volvo kombi kom ju knappt under litern förr i tiden. Nu finns V70 Drive som drar 0,45.

Det är fantastiskt bra. Och också bara början på en ny tid.

Nya snåla Mondeo econetic har en tank på 70 liter och fyller man upp till bredden och håller sig till bränsledeklarationen kommer man drygt 162 mil.

Typ från Malmö till Venedig – och då har du ändå två liter kvar…

Att hålla sig till bränsledeklarationen är inte det lättaste. Ibland är det helt omöjligt. Men i Mondeo 1,6 Tdi Econetic är det möjligt. Det gäller bara att välja rätt vägar. Välj bort motorvägen, sänk farten lite och du kommer ner i de nivåerna. 0,41 blev mitt facit. Lysande om jag får säga det själv…

Start-stop-system finns och det fungerar klanderfritt. Så fort man stannar, lägger bilen i friläge och släpper upp kopplingen stannar motorn. Även när den är kall. Enda gången den inte slår ifrån är om klimatanläggningen inte kan hålla rätt innetemperatur, men då är det ju bara att slå av den under en kort stund.

Mondeo är en bra långfärdsbil. I stan kan den kännas stor. Halvkombin gör det inte lättare att få blick över bilen. Sikten bakåt är rent ut sagt usel. Parkeringssensorer kan hjälpa till, men känslan över var bilen börjar och slutar är svår att få.

I framsätet sitter man bra, även om själva sätet är en aning kort för min smak. Vid långfärden till Dalarna blev jag trött i benen.

Både baksätet och bagageutrymmet är rymliga.

Kvaliltetskänslan i nya Mondeo är över lag bra. Det känns bättre än Ford – om ni förstår vad jag menar…

Det nyckelfria systemet fungerar utmärkt och nyckeln behöver aldrig lämna fickan. Bilen låses upp automatiskt när man drar i dörrhandtaget och när man ska låsa är det bara att trycka på en liten knapp på samma handtag. Bilen startar man genom att trycka på startknappen.

På den testade bilen fanns farthållare, men det känns sisådär när man vant sig vid adaptiv farthållare som gör att bilen själv saktar in om man kommer för nära en bil framför. Adaptiv farthållare finns som tillval.

I Mondeo finns också säkerhetsfunktioner som utformats under samarbetet med Volvo. Blis-funktionen som med en lampa i backspegeln varnar när det finns bilar i ”döda vinkeln”, ”Driver alert” som meddelar när du är för trött och filvarningssystemet som varnar när du byter fil.

Ytterligare en bra detalj är start i backe-hjälpen. Om man ska starta i uppförsbacke blir bilen kvar i låst läge i några sekunder trots att man släppt bromsen.

På engelska kallas detta Hill-holder och på svenska oftast för ”start i backe-hjälp”.

Ford kallar det dock för Bergstart-hjälp. Vad roligt…

Ford Mondeo Business 1,6 TDCi Econetic

Pris: 256 500 kronor. Bilsort: Kombicoupe 5d. Motor: 1,6 liter turbodiesel. Effekt: 115 hästkrafter.

Toppfart: 190 km/tim. Förbrukning: 0,43 liter/mil. CO2-utsläpp: 114 g/km. Start-stop-system. Mått cm: Längd 480, bredd 189 höjd 150. Sittplatser: 5. Standard: 6 krockkuddar, klimatanläggning, läderklädsel, , elstolar, nyckelfritt system, cd/radio, farthållare, mm.

Monster för soliga dagar

Vädret är här.

Nu är det bara den rätta bilen som saknas.

Audis nya R8 GT Spyder hade varit något.

Tvåsitsigt fartmonster – med himlen som tak. Kan det bli bättre?

Tygsuffletten fälls i farter upp till 50 km/tim på 19 sekunder.

Den grymt starka 5,2 liters V10-motorn på 560 hk gör 0-100 på 3,8 sekunder.

Tjoho – då gäller det att hålla i hatten.

Det finns bara två problem.

Nya R8 GT Spyder tillverkas bara i 333 exemplar. Och den kostar från 2 045 000 kronor.

Nåja, det blir ju snart höst igen…

Bättre till högre pris

Vad använder du din bil till?

Hur kör du, var kör du och hur fort kör du?

Frågan känns aktuell efter några dagar med nya Kia Picanto.

En liten trevlig bil – men som ska köras i stan eller på 70-väg. På motorväg sticker förbrukning direkt.

Låg förbrukning och start-stop-system är bra att ha på pappret i dessa tider. Det säljer.

Men inget av de sakerna imponerade på mig i nya Picanto.

Officiella förbrukning blandad körning ligger på 0,43 liter per mil. Jag kom ner i 0,51, men låg oftast runt 0,6. Och det var inte ofta start-stop-systemet slog av motorn – trots avstängd radio och luftkonditionering.

Annars måste det sägas att nya Picanto är en trevlig liten bil. Det är en gigantisk skillnad jämfört med förra modellen.

Tyvärr har priset gjort samma skutt. Med en trecylindrig enlitersmotor ligger priset på 110 000 kronor, den mer vanliga (och provkörda) 1,25-liters motorn ligger på knappt 125 000 kronor.

Det är pengar det.

Det trevliga med Picanto är den hyggliga komforten. Och lyxen, faktiskt. Klimatanläggning, stolsvärme med två lägen, värme i ratten, uppvärmd vindruta fram och stereo med anslutning för Ipod.

Frågan är dock om det är vad Kiaköparna vill ha. Tidigare har de i alla fall velat ha ett lågt pris. Det får de ju inte längre.

Picanto är bara knappt 3,60 meter lång, men trots det är baksätet hyggligt rymligt. Bagagerummet däremot är litet, litet. Under golvet finns dock ett litet fack som vän av ordning gillar. Typ jag.

Kian är också hyggligt hög, vilket också bidrar till den rymliga känslan. Men i stormigt väder känns det i ratten…

Baksätet kan fällas, men vill man ha golvet plant måste baksätet först fällas fram och då blir det mycket jobbigare.

Sätet kan bara fällas upp tillräckligt om det inte sitter någon alltför lång person i framsätet. En hygglig man på 185 kan till exempel inte få ett plant golv bakom sig. Synd.

Med de högre priset kommer också högre krav på lilla Picanto.

Nu ska den till exempel jämföras med Ford Fiesta och Mazda2 prismässigt. Och det är ingen lätt match att vinna.

Men Kia har vunnit förtroende på senare tid, mycket tack vare sin långa garantier.

Kia Picanto 1,2 Ex komfort

Pris: 124 900. Bilsort: Småbil. Motor: 1,25-liters bensinmotor. Effekt: 85 hästkrafter. Vridmoment: 121 Nm vid 4000 varv/minut. Start-stop-system. Toppfart: 171 km/tim. 0–100 km/tim: 11,4 sek. Förbrukning: 0,43 liter/mil. CO2-utsläpp: 100 g/km. Mått cm: Längd 359, bredd 159, höjd 148. Vikt: 930 kg. Sittplatser: 5. Standard: 7 krockkuddar, klimatanläggning, cd/radio, elhissar, färddartor, uppvärmd framruta, värme i ratten m.m.

Volvos framtidsbil är här

Här har ni Volvos nya elbil.

Produktionen av C30 elerctric har börjat i fabriken i belgiska Gent och redan efter sommaren får de första kunderna nöjet att köra Volvos framtidsbil. Det är dock främst myndigheter, företag och politiska organisationer som kommer att få leasa bilen.

C30 Electric går 15 mil på en ladning, har en maxhastighet på 130 km/tim och en acceleration 0-50 km/tim på fyra sekunder.

Batteriet laddas i ett vanligt vägguttag och tar upp till sju timmar.

Hitta bilen i mobilen

Har du någon gång glömt var du parkerat din bil? Eller glömt om du låst den eller inte?

Nu kommer räddningen för förvirrade. Det passar mig.

Det är Volvo som har en ny mobiltelefonapplikation – där man kan ha koll på sin bil även när man inte är nära den.

Med den nya appen kan man bland annat:

X Lokalisera bilen som visas på en karta. En digital kompass i telefonen hjälper dig att få rätt riktning och dessutom kan tuta och blinkers aktiveras för att underlätta letandet.

X Staus för dörrar och fönster. Dörrarna kan låsas med ett tryck på mobilen.

X Tillgång till bilens instrumentpanel. Bland annat kan information fås om bränslemängd, räckvidd, förbrukning och väg- och trippmätare.

X Hälsokontroll av bilen. Nivåer av broms- och kylvätska samt oljenivån. Dessutom information om glödlampor.

X Varnas om larmet går igång.

Appen laddas ner graris Iphone eller Android, men du måste ha en ny Volvo (årsmodell 2012) utrustad med Volvo on call.

Farväl du förvirrade tid…

Måsvingen utan vingar

Det finns bilar som man vill ha mer än andra.

Mycket mer.

Mercedes SLS AMG Roadster är en sådan. En sådan som alla familjefäder drömmer om lite då och då. Som man bara kan sätta sig i och köra iväg. Gnälliga barn får liksom inte plats.

Vilken dröm.

SLS finns som bekant redan, men nu visas de första bilderna på roadstern där man har himlen som tak. Den mjuka suffletten fälls upp eller ned på elva sekunder och det kan göras i farter upp till 50 km/tim.

Hela karossen är av aluminium, under huven sitter en V8 på 571 hästkrafter och toppfarten är begränsad till 317 km/tim. Det räcker.

Priset är som väntat lika saftigt som bilen, 2,1 miljoner kronor kostar den vilket är hundra tusen dyrare än SLS coupé med måsvingar.

SLS AMG Roadster premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i höst.

Grönt är skönt

Nu är det gröna vågen som slår i bilindustrin.

Det är bra, men det är big business också.

Det viktiga är inte vad man gör, utan att man gör. En grön och miljövänlig framtoning är guld värd.

Toyota har länge haft ett försprång i konsumenternas medvetande tack vare sina hybridbilar, men nu kommer märke efter märke med den ena konstiga satsningen efter den andra.

En av de konstigare ligger Ford bakom.

De har nämligen startat ett samarbete med universitet Ohio State i USA för att undersöka möjligheten att tillverka platskomponenter och klädsel – av maskrosor.

Det känns inte sådär tipp-topp konstnadseffektivt att pressa ur den mjölkvita substansen ur maskrosrötterna för att tillverka platsmattor.

Fast skulle satsningen gå hem kan jag bidra med några…

XXX

Detta får mig att tänka på en närstående person som jobbar på Posten. Hon är lite upprörd över hur lätt ett företag kan få en miljöstämpel. Som värsta konkurrenten  till exempel. ”Det är inte klokt. Bara för att de kör ut sina brev och paket i gröna bilar så tror de flesta att de tar ett större miljöansvar än vad vi gör. Så är det inte alls…”

Lull-lull suddar ut gränser

Vem kom på den här?

Sjusitsiga familejebilen Ford S-max – med värstingmotor.

Det känns ju inte så begåvat.

Inte politiskt korrekt i alla fall.

Fast den pigga bensinmotorn på 240 hästkrafter gör ju inte bara bilen törstig utan även trygg. Omkörningarna går snabbt och enkelt.

Och det är roligt. Får man säga det 2011?

0,83 liter per mil ska den dra, men det var ju inte jag i närheten av utan mitt facit blev 0,94 och då har körningen varit högst normal.

En bra sak med S-max är att man kan köpa hur många tillval som helst. Om man har pengarna. Tillvalslistan är nästan i klass med listorna till Audi, BMW och Mercedes.

Och med allt lull-lull på S-max känns den inte långt ifrån premiummärkena.

Den provkörda bilen hade bland annat dynamiskt chassi (för 16400 kronor), nyckelfritt system (7400 kr), startknapp (4400), läderklädsel (21800), panormaglastak (8000 kr), navigationssystem (24200) och backkamera (7800).

Bland annat.

Lädersätena är tyskt hårda, instrumentpanelen i lite mjukt platsmaterial.

Aluminiumdetaljerna i ratten har hög kvalitetskänsla liksom alla knappar och reglage.

Det känns inte alls Ford.

Det känns bättre än så.

Jag har dock haft problem med reflektioner i framrutan vilket har irriterat en del.

Det finns säkerhetssystem i massor och bland annat filvarningssystemet är något som tilltalade.

Det är något som de flesta bilmärken har som tillval. Om man byter fil, eller kommer ut över sidlinjerna, så varnar bilen. Antingen med skakningar i ratten eller i sätet.

I S-max är det lätta, precisa skakningar i ratten. Perfekt.

Det dynamiska chassit har tre lägen, komfort, normal och sport. Ett enkelt knapptryck är allt som behövs.

I baksätet sitter man kungligt. Alla tre stolara kan skjutas och fällas individuellt. Säkerhetsbältet på mittplatsen känns inte helt lyckad. Fästet sitter uppe i taket och det är inte helt lätt att få bältet bekvämt. Det blir lätt lite sladdrigt. Hela fästet är dock en magnet och hållet bältet snyggt på plats när det inte används.

De två extrastolarna där bak är just extra stolar och inget annat.

Extrastolarna fälls och fälls upp i två steg och är inte alls lika smidigt som i många av kunkurrenterna. Först sitsen och sätet fälls upp var för sig.

Och att komma in längst bak är en konst i sig.

Efter att ha kört sådana här bilar fast med skjutdörrar så saknar man just det på S-max. Då hade insteget längst bak blivit betydligt lättare.

En smart detalj är dock golvet i bagageutrymmet. Med hjälp av magneter hålls det på plats när de två extrastolarna är uppe. När stolarna är nerfällda i golvet viks golvet ut och skyddar hela golvet.

Längst bak i bagageutrymmet finns också ett 9-volts laddutttag. Passar perfekt till en kylväska eller till barn som behöver laddning till sitt spel eller mobil.

Med alla sju sätena uppe är bagageutrymmet klart begränsat. 285 liter får plats då. Men fälls de två extrasätena får man plats med 1171 liter och med mittradens stolar nedfällda går ytterligare knappt 800 liter in. Det är mycket.

Ford S-max Titanum 2,0 Ecoboost 240 hk power shift

Pris: 319 500 kr. Bilsort: Flexibel familjebil. Motor: 2,0 liters bensinmotor. Effekt: 240 hästkrafter. Vridmoment: 340 Nm. Framhjulsdrift, 6-vxl automatlåda. Toppfart: 235 km/tim. 0–100 km/tim: 7,9 sek. Förbrukning: 0,83 liter/mil. CO2-utsläpp: 194 g/km. Mått cm: Längd 480, bredd 188, höjd 166. Vikt: 1 750 kg. Sittplatser: 7 Standard: 7 krockkuddar, tvåzons klimatanläggning, cd/radio, färddator, farthållare, elhissar, lättmetallfälgar m.m

Sämst i går, bäst i dag

Köpte en Peugeot för någon vecka sedan.

Och direkt efter kom Vi bilägares Autoindex över Sveriges mest nöjda bilägare. Och mest missnöjda. Peugeotägarna kom i den andra kategorin.

Vad gör man då som nybliven Peugeot-ägare?

Jo, kollar in en ny undersökning såklart.

Till exempel tyska Adacs stora rapport om driftstopp bland 4,2 miljoner bilar. Och då hamnade det franska bilmärket i täten.

Såja…

Modellerna 107, 207 och 308 hamnade alla på pallplats bland de mest driftsäkra bilarna i sina segment.

Oj, vad det kan svänga.

De tre mest driftsäkra bilarna i de olika segmenten är:

Mindre småbilar: 1) Toyota Aygo, 2) Fiat 500, 3) Peugeot 107.

Småbilar: 1) BMW Mini, 2) Peugeot 207, 3) Mitsubishi Colt.

Mindre mellanklass: 1) BMW 1-klass, 2) Audi A3, 3) Peugeot 308.

Mellanklass: 1) BMW X3, 2) Mercedes C-klass, 3) BMW 3-serien.

Stora bilar: 1) Audi A5, 2) BMW 5-serien, 3) Audi A6.

Volvo S60/S70/V70/S80 placerade sig på femte av åttonde plats i stora bilklassen och S40/V50 hamnade på sjuttonde av 22 plats i mellanklassen.

Driftstoppen i Adacs statistik omfattar alla tekniska, elektriska eller mekaniska orsaker som gör att man inte kan köra vidare.

Ulf Jarevik

Ulf har arbetat på Sydsvenskan sedan 1992 och med Bil & Trafik sedan 2007. Intresset för bilar och smarta lösningar har alltid funnits och nu delar han med sig av sina funderingar på bilbloggen. Inget är för stort eller smått – dessutom provkör han nya bilar med jämna mellanrum.

Annons:
Annons:

toppnyheterna just nu
Annons: