City 13 januari 2015

Malmöforskare kan göra speldesigners arbetslösa

Med sin forskning kan Malmöbon Julian Togelius göra speldesigners arbetslösa. I dagarna flyttar han till USA, för att fortsätta forska om artificiell intelligens vid New York University.

35-årige Julian Togelius lämnar sitt hem i Malmö och sin tjänst vid IT-universitetet i Köpenhamn för att ansvara för ett forskarteam i New York. Där hoppas han att nå sina två mål – att skapa artificiell intelligens, och att utveckla dataspel så att de till slut skulle kunna bygga sig själva.

Skulle inte en massa speldesigners förlora jobbet då?
– Jo, många rutinuppgifter kan göras av en dator istället för en människa. Idag ägnar tusentals människor sig åt att i flera år utveckla en ny version av Grand Theft Auto. Det är vansinnigt mycket folk. Min tanke är att man ska kunna göra det med kanske fem personer istället, som drar upp de stora idéerna och sedan sköter datorn resten.

Vad spelar artificiell intelligens för roll?
– Jag försöker skapa metoder så att en dator kan spela vilket spel som helst, utan mänsklig inblandning. När man kommit dit blir det lättare att få datorn att sedan skapa ett eget spel. Den kombinationen är det unika med min forskning.

När är din forskning verklighet?
– Vissa aspekter kan säkert finnas om några år. Men de stora målen, som att en dator själv bygger spel, ligger mycket långt fram i tiden.

Blir det annorlunda att forska i USA?
– Amerikanska universitet är ofta mer framåt än många vi har här. Jag har redan duktiga forskare omkring mig men där kommer jag att få ett ännu skarpare team. I USA är möjligheterna större att få skaffa pengar till att kunna anställa doktorander. För mig personligen finns det många fördelar, eftersom jag gillar storstäder och att vara där saker och ting händer.