City 7 september 2015

Siffror och ord med olika syfte

Folk på olika företag och verksamheter har slut på sommarlovet och det märks på alla pressmeddelanden som dimper ned på redaktionen.

Företagen har specialister eller konsulter som vet vad som ligger i tiden. Och de vet att vi på tidningen också vill vara med vår tid – eller gärna lite före.

Så varje dag kommer mejl som berättar om någon undersökning. Folk har svarat på frågor om semestervanor, hälsa, ekonomi och annat i många varianter.

Företagen har förstås betalat en rejäl slant för att få sina undersökningar gjorda, ibland med svar från tusentals personer. En del verkar taffligt tänkta, illa genomförda och lömskt presenterade. Andra är riktigt seriösa och berättar något nytt om något viktigt.

Just i dagarna känner olika företag inom finanssektorn att de vill bli omnämnda i pressen, eller rent av styra läsarnas handlande.

En stor bank berättar utförligt att allt fler i åldern 18-29 år flyttar hemifrån. Vi får också veta att de som bor kvar hos sina föräldrar betalar knappt 800 kronor i månaden, genomsnittligt sett. Det avslöjas också att många unga kvinnor sparar, vilket en person på banken gillar.

Ett annat stort företag, med bland annat inkassoverksamhet, vill gärna berätta att många skåningar har lånat mycket pengar. Så mycket att allt fler söker hjälp med skuldsanering.

En representant för företaget tycker inte att det är bra och ger lite tips.

Ett annat inkassoföretag har koll på att varannan student inte jobbar under sommaren. Det kan vara en dyr tid att leva och utan extrainkomst kan det bli mycket magert på kontot. Mejlrubriken sammanfattar läget: Många börjar höstterminen med skulder. Men också här finns en anställd som kan bidra med lite fördjupning och sedan toppar med goda råd.

Allt är gjort på ett sätt som mer än antyder journalistisk förmåga. Texterna skulle kunna lyftas in i tidningen utan större bearbetning. Ingen skulle höja ett ögonbryn. Eller?

Att informera om hur världen ser ut är förstås bra. Men syftet är en avgörande skillnad. Gäller det att lyfta fram ett företagsnamn? Eller är det en journalistisk bedömning av läsarens behov som ligger bakom texten?
Jag vet vilken sorts texter jag känner förtroende för. Vad tycker du?