Dygnet runt 29 februari 2016

Krisande Pennfilm flyttar till Malmö

Bild: Albin Brönmark

Det legendariska skånska filmbolaget Pennfilm lämnar Hököpinge efter 46 år och flyttar till en mindre fastighet i Malmö. Anledningen är att Pennfilm inte fått produktionsstöd för nya filmer på två år och inte längre har råd med verksamheten i Hököpinge.
– Det är ett trist beslut såklart, säger ägaren Clas Cederholm.

Per Åhlins filmbolag Pennfilm ligger bakom klassiska animerade filmer som ”Karl-Bertil Jonssons julafton”, ”Dunderklumpen” och ”Resan till Melonia”. Julen 2013 hade deras senaste film, ”Emil & Ida i Lönneberga”, premiär. Men sedan dess har de inte fått beslut om något nytt produktionsstöd från Svenska Filminstitutet.

Nu tvingas Pennfilm ta konsekvenserna av detta och flyttar hela sin verksamhet från fastigheten i Hököpinge utanför Vellinge till en mindre lokal på Rosenvång i Malmö.

– Vi har kvar verksamhetsbolaget, fast vi säljer fastigheten i Hököpinge. Vi har projekt som vi söker stöd hos Filminstitutet för, men vi har inget beslut om produktion. Och när det inte finns några intäkter till bolaget så måste man göra någonting för att få finnas kvar, säger Pennfilms ägare Clas Cederholm.

Tecknaren Per Åhlin utanför Pennfilm studio i Hököpinge. Foto: Anna BankFoto: Anna Bank

Pennfilm startades av Per Åhlin 1967 och de drog igång studion i Hököpinge 1970. Åhlin har tillsammans med Cederholm och Pelle Svensson ägt företaget under lång tid, men de senaste femton åren har de hållit på med ett ägarskifte där Cederholm har gradvis tagit över företaget. Nu lämnar Pennfilm studion i Hököpinge.

– Anledningen till att vi säljer är att vi inte har fått produktionsstöd de senaste två åren. Även om vi får positiva besked från Filminstitutet i vår så kommer vi inte igång med någon produktion förrän om ett eller ett och ett halvt år. Så därför har jag bestämt att vi flyttar material och ett par arbetsplatser till Malmö och säljer fastigheten i Hököpinge, säger Clas Cederholm.

Fastigheten i Hököpinge är redan såld och den siste mars flyttar Pennfilm ut helt.

– Det är ingen kulturverksamhet som flyttar in, utan de kommer att ha kontorsverksamhet där, säger Clas Cederholm.

Är fastigheten i Malmö tillräckligt stor för att kunna driva verksamheten om ni nu får stöd för ny film?

– Det beror på vad det är för sorts produktion. All teknik har vi flyttat dit, så vi kan rigga det i en ny lokal om vi kommer igång med större verksamhet igen. Blir det bara mindre verksamhet så kommer vi att få plats i den nya fastigheten.

Karl-Bertil Jonsson. Foto: PennfilmFoto: Pennfilm

Hur känns det att ha fattat beslutet?

– Det är ett trist beslut såklart eftersom vi har byggt in oss i huset med vår verksamhet. Så det är inte så roligt, men en öppning är ju att den nya tekniken gör att vi inte behöver arbeta på samma sätt som med den gamla tekniken. Nu kan man sitta och arbeta på distans och ändå samarbeta. Men att ha en arbetsplats där man samlas kring någonting som man vill göra, det tycker jag är värdefullt i sig, säger Clas Cederholm

Idag består Pennfilm enbart av Clas Cederholm och en anställd som digitaliserar gammalt filmmaterial.

För några veckor sedan berättade Dygnet Runt att Pennfilm donerar en stor mängd av sitt filmmaterial till Filminstitutet. Men det hör egentligen inte ihop med flytten till Malmö.

– Det hade vi nog gjort ändå, säger Clas Cederholm och menar att det hänger ihop med ägarskiftet och att säkra så att inte materialet någon gång kastas eller används till någon kommersiell produkt.

Hur ser du på att ni inte fått produktionsstöd under två år?

– Personligen anser jag att man inte har satsat så mycket på animation och större produktioner i Sverige på senare år. Det är ett problem för oss eftersom animation är en typ av industriproduktion som behöver mycket teknik, personal och kompetens för att det ska fungera. Jag hade gärna sett att man gett filmkonsulenterna något riktmärke så att en viss procent av deras pengar ska gå till animation, säger Clas Cederholm.


Taggar