Engström 30 januari 2017

En Mercedes genom gatunätet i Hades

Alla vet vad en 12 bar blues är. Eller?

Aaron Lee Tasjan tvingar oss att lära om. Den här 30-åringen från Nashville ställer begreppen på ända och välter möjligen en eller annan barpall i låten ”12 bar blues” från höstens solodebut.

How many roads must a man walk down/To find an affordable bar in the city of Los Angeles? sjunger han i det tolvstegsprogram till barrunda som är den där låten. Titelfrasen rimmar på too many bars to choose.

Den där låten är en ragtime och egentligen inte representativ för albumet ”Silver tears”, men det är ingen annan heller. Musiken kan vi väl lite lagom svepande kalla ”americana” eller ”folk rock”, men för varje gång som jag tycker mig höra en ung Rodney Crowell drar musiken iväg och låter som John Prine, The Byrds eller en Bob Dylan som står och suckar över Nashvilles siluett.

Och ”Little movies” hade kunnat passera för en av de där låtarna som Harry Nilsson spelade in medan han ännu hade änglarösten i behåll och samtliga beatlars fullständiga uppmärksamhet.

Han är kanske ingen stor poet, men är mäktig fyndiga formuleringar som lyfter låtarna ännu ett litet snäpp. She was dropping the Mercedes through the streets of Hades kan vara den bästa bilmetafor jag hört sedan Don Henley fick syn på The Mercedes bends.

Denna onsdag spelar Nashvillemusikern på Folk å rock i Malmö.