Kompetens går förlorad för de inskränkta
Publicerad den 13 oktober 2009 klockan 10:58 av Anja Gatu
De flesta namn verkar kunna föras upp som tänkbara förbundskaptenskandidater just nu. De flesta lyfts upp, diskuteras och förs sedan vidare eller avfärdas med ett relevant argument för eller emot. Utom Pia Sundhage.
Dagens Nyheters sportkrönikör Johan Esk lanserade igår sin idé om att anställa Sven-Göran Eriksson som förbundskapten och Pia Sundhage som assisterande. Två internationellt meriterade tränare, som är vana vid att hantera stjärnor och som i Sundhages fall även är van vid att själv vara den klart lysande stjärnan. Sundhage skulle dessutom klara av att stå fast vid sina åsikter bredvid den starke Svennis, argumenterar Esk vidare. Jag behöver inte dra hela krönikan, men han fortsätter argumentera för varför ha tycker det vore det utlimata radarparet.
Det är intressant, men det mest intressanta är kommentarerna från olika fotbollspersonligheter som publiceras intill. Sören Åkeby säger:
– Jag hoppas att han skojar. All heder åt det hon gjort i USA – det är en annan sak att träna herrlandslaget.
Tobias Hysén:
– Det är lite för tidigt för kvinnliga tränare på herrsidan. Tyvärr. Det finns fortfarande för mycket fördomar.
Han får sedan frågan om hur han själv skulle reagera om han fick henne som tränare och svarar:
– Det är klart att man skulle gå in i det med viss skepsis och tycka att det vore lite konstigt.
Alltså, jag fattar faktiskt inte. Vad skulle vara ”lite konstigt”? Att instruktionerna kom från en kvinna? Jag kan bättre förstå dem som hävdar att hon inte är van vid herrfotbollen. Inte för att det är särskilt stor skillnad på herr- och damfotboll annat än en nivåskillnad – i så fall skulle ju inga division två-tränare kunna få jobb i allsvenskan, eller någon som tränat Häcken kunna träna landslaget, för att ta ett aktuellt exempel – utan möjligtvis för att hon inte har så bra kolla på herrfotbollen som hon har på damfotbollen.
Samtidigt har Pia Sundhage aldrig varit rädd för nya miljöer utan åkte som tränare först till den nystartade proffsligan i USA och sedan till Kina för att bli assisterande förbundskapten till Marika Domanski Lyfors. Och nu är hon förbundskapten för USA och tog alltså OS-guld förra året, trots stora skadeproblem i truppen och skyhöga förväntningar hemifrån.
Det är i såna här lägen jag skulle vilja byta ut ”kvinna” mot ”jude”, ”zigenare”, ”norrlänning” eller vad som helst för att det skulle bli tydligt hur absurd debatten är.
Eller är det så som Hysén säger? Är manliga fotbollsspelare fostrade på ett sätt som gör det omöjligt för dem att ta emot instruktioner från en kvinna? I så fall skulle jag som styrelseledamot i Svenska Fotbollförbundet se till att få in kvinnliga ledare i varenda lag i Sverige.
Åsa Linderborg lanserar också Sundhage på Aftonbladets Kulturblogg och det mest intressanta är även där att läsa kommentarerna. Där hävdar folk på största allvar att det inte går att träna damlag först och sedan herrlag, titta bara på André Jeglertz. Ursäkta, men jag tror att det är en viss skillnad att gå från att ha tillgång till några av världens bästa spelare i ett av världens bästa lag – Umeå – till att plötsligt försöka göra något vettigt av Djurgårdens spelartrupp.
Sedan finns det många anledningar till att Pia Sundhage inte blir svensk förbundskapten: hon har tre år kvar på kontraktet, säger själv att hon har världens bästa jobb i USA, hon har efter sina år utomlands inte den kollen på svensk fotboll som Lagrell värderar så högt, hon är en vildhjärna och frispråkig på samma sätt som Svennis vilket jag tror diskvalificerar dem båda. Men det argument som förs fram mot henne är att hon är kvinna och har ägnat sig åt damfotboll. Som om hon var från en annan planet och ägnat sig åt en helt annan sport.
I såna lägen tycker jag lite synd om de här killarna. Vad trist det måste vara att utesluta halva befolkningen hela tiden – och vad mycket kompetens man riskerar att missa om man resonerar på det sättet.













Är personen till höger bredvid Svennis en kvinna??
Det är för stor skillnad på herr och damfotboll, ring Andrée Jeglertz i Djurgården och fråga honom……
Du har helt rätt, Anja. Fördomarna är starka, kanske särskilt inom idrottsvärlden.
Svennis är på väg ner, nej tack. Att träna damfotbollsspelare kontra herrfotbollsspelare ÄR än så länge annorlunda. Torbjörn Nilsson sade det när han bytte från herr till dam. Skillnad hur man agerar när man kan slå crossbollar över hela plan, skjuta långt utifrån osv. AIK-fansens div-sex-lag slog ju enkelt AIK:s allsvenska damer med sex-sju mål, helt enkelt för att de utnyttjade skillnaderna i fysiska förutsättningar. Dessutom har de flesta killar på elitnivå levt fotboll hela sitt liv på ett sätt som damfotbollsspelare sällan gjort (men som Sundhage säkert gjort), och därmed kanske är annorlunda att jobba med.
Med ovanstående sagt är Sundhage intressant även som herrtränare. Men hon ska knappast börja med landslaget, ens som assisterande. Tror jag. Men hon vore kul att se i en superettanklubb eller i en allsvensk klubb där omedelbara resultat inte är ett absolut måste, utan där man får tid.
Härligt skrivet Anja!!!
Sätt vilken hockeytränare som helst som tränare för fotbollslandslaget så det blir ordning och reda samt slut på alla gnälliga primadonnor som ligger och vilar sig på gräsmattan.
Sundhage ser för övrigt hårdare ut än Svennis annars är mitt stalltips Glenn Strömberg.
Vilket skämt! Hela världen skrattar åt Sverige om detta blir av. Jag skulle vilja se Majstorovic, Zlatan, Mellberg mfl. få sig en utskällning av Pia Sundhage.
Snälla! Låt inte landslaget bli ett genus-experiment. Pia Sundhage i all ära, vad vet hon om fotboll på denna nivå? Damfotboll ÄR en annan sport: Det är långsamt, dåliga skott och mindre fysiskt.
…och Åsa Linderborg….vad har denna röda kulturnisse med detta att göra?
Eller brukar du ha synpunkter på vem som skall ha Nobel-priset i litteratur?
Hänger med föregående talare. Varför ska alltid kulturskribenter skriva om idrott. Det blir lika krystat och patetiskt varje gång.
Det är väl annars Svennis och inte Sundhage som är problemet.
ÅKE STOLTH VAR ÄR DU?? SNÄLLA KOM TILLBAKA!!!
Svennis har redan tackat nej enligt de flesta medier, Sundhage är inte bra nog- därför är det ett omöjligt par.
Intressant frågeställning dock.
Synd bara att vissa totalidioter får komma till tals och kommentera din blogg.
Jag tycker att Esk och Gatu har helt rätt. Att så många människor skriker rakt ut bara man nämner en kvinna som tränare för herrlag på elitnivå är iofs inte förvånande men inte desto mindre tragikomiskt. Att avfärda Sundhage utan att se till fotbollsmeriter (som i hennes fall är MÅNGA), eller tom som genus-experiment som nån kommenterade, är direkt tjänstefel. Jag tror visserligen att det är en skillnad på att leda herr- och damlag, men det är ingen avgrund, och jag vet att Pia har sagt sig vilja träna ett herrlag i framtiden, så Sundhage i allsvenskan i framtiden är inge jättehögoddsare för hon är omöjligen sämre än många av dagens allsvenska tränare!!
det är ju självklart fullständigt orimligt att anställa en person, man som kvinna, för det största och viktigaste jobbet i svensk fotboll som aldrig har verkat inom sporten. För varje gång kritik framförs hur dålig damfotbollen är jämfört med herrfotboll så säger ju spelare,tränare och andra inom damfotbollen att det inte kan jämföras och att det är två olika sporter i princip. Visst, skulle Sundhage eller någon annan kvinna för den delen ha jobbat sig till kvalifikationerna för att vara aktuell är det en sak men för att man varit framgångsrik tränare i damfotboll gör det ingen överhuvudtaget aktuell att bli förbundskapten för herrlandslaget.Antar dock att detta förslag lyfts fram för att skapa debatt och sticka ut hakan, för på fullaste allvar kan väl inte någon av Sveriges största sportjournalister själva ta detta seriöst?
SKillnaden mellan fotboll spelad av kvinnor och män är pengarna. Om du kan spela fotboll 8-17 eller om du måste jobba 8-17 och SEN spela fotboll avgör självklart hur bra du kommer bli! Dela sponsorernas pengar i två och låt varje del ha hälften? Skippa terminologin damfotboll vs fotboll..
Till Annika vill jag bara säga.. Vari ligger skillnaden av att få en utskällning av en man och en kvinna?? Det är denna typ av 1800-tals inställning, vilken präglat alla kommentarer, som skapar problemen. Skärpning Sverige!
Jag arbetar i Danmark och berættade detta,dom har inte slutat skratta æn !!!!!
Herregud vilka inskränkta kommentarer!
Hon kommer inte ens få chansen för att män är så jävla rädda att hon skulle göra ett bra jobb…
Vad har pia sundhage för erfarenhet av fotboll ?Precis ingen alls. Damboll och fotboll är 2 vilt skilda sporter.
Men jag fick ett gott skratt det tackar jag för.
Gert Sjögren: vad Danmark tycker är inte relevant…släpper inte in flyktingar, tycker inte om kvinnor…
ärligt talat är det inte ledarförmåga och taktisk insikt som gäller? klart som fan att hon har fotbollserfarenhet… eller får man bara hålla sig till damfotboll som tränare för ett damlag?? exakt vad skulle hon inte kunna göra som tränare för ett herrlag??
skärpning nu!
Eller så kanske detta är anledningen?
http://www.ifkmalmo.com/asp/lasnyhet.asp?a=1957
Men vad i hela fridens namn spelar det för roll att kvinnor inte kan skjuta samma crossbollar? Hon ska inte stå på plan, hon ska _leda_. Helt absurt att det här är ett laddat ämne.
Hör du GERT: ”I Danmark skrattar de fortfarande” skriver du. Jaha? Danskarna har väl knappast utmärkt sig genom någon intelligent åsiktsbildning och folklig opinion de senaste åren, eller har jag missat nåt?
Självklart är Sundhage kvalificerad. Allt annat är skitsnack.
Konstigt att män kan träna damlag i fotboll, om det nu är så stor skillnad…
”Ursäkta, men jag tror att det är en viss skillnad att gå från att ha tillgång till några av världens bästa spelare i ett av världens bästa lag – Umeå – till att plötsligt försöka göra något vettigt av Djurgårdens spelartrupp.”
Som att träna USA’s damlag till Sveriges herrlag då?
Karin.
Jag säger bara att det fungerar annorlunda taktiskt, pga andra fysiska förutsättningar, och att jag därför tycker att Sundhage skall börja med ett annat herrlag än landslaget. Precis som att jag tycker att det är absurt när spelare och krönikörer lanserar Henrik Larsson som förbundskapten.
Therese Steinbach: är det verkligen ända skillnaden? jag menar BK Olympics p15 lag är inte direkt proffsspelare och de slog ändå LDB damer enkelt(LDB som har spelare som är proffs och halvproffs)
Löjligt, det är två skilda sporter. Sundhage har ingenting att lära herrfotbollspelarna.
Spelar nog inte så stor roll vem som har positionen bara pyramidalt lycklig att det handlar om fotboll som både pojkar och flickor spelar och inte hockey.
Vilken klockren idé! Pia Sundhage är oerhört kompetent och har integritet. Självklart kan hon ta en diskussion med fotbollspelare, herrar som damer. Det förs inga diskussioner om att kvinnliga idrottsutövare inte kan ha manliga ledare/tränare/coacher och varför skulle inte män kunna ledas av en kvinna när det omvända fungerar utmärkt? Män är väl inte mindre kompetenta när det gäller utövandet av sin sport än kvinnliga idrottare.
de som hoppar på den som togf Danmark som exempel är verkliga nötter och xenofober. Dåli påläste helt enkelt
Haha, en kvinnlig fotbollstränare till ett herrlag. Vart är världen på väg?? Lol
Men snälla du lilla gumman.
vet inte ens varför jag fortsätter att läsa dina krönikor. Det är uppenbart att du kan MYCKET lite om idrott och definitivt inget om fotboll. Spara dina tankar åt dig själv och låt oss andra slippa dem.
Snälla sydsvenskan ta tillbaka Åke Stohlt med omedelbar verkan!!!!
Damfotboll o herrfotboll har så stora olikheter att man ej kan jämnställa dom , A G vill ändra på mycket men med ålder så kommer du också lungna dig.
Men du får ju lite uppmärksamhet vilket du vill.
Vi är olika kvinnor och män därmed ej sagt att det ena är bättre än det andra.
Micke – äntligen, det fattar väl alla som spelat fotboll att det aldrig kommer att hända. Även om Sveriges Riksdag beslutar om kvotering så är det och förblir helt uteslutet.
Lysande Anja! Jag håller med dig till fullo – Pia är en kompetent, meriterad tränare som även har egen erfarenhet som spelare, som jag tror skulle klara uppdraget med bravur. Jag har själv haft förmånen att bli tränad av henne och hon har pondus och inger respekt! Tobias Hysén säger: ”Det är lite för tidigt för kvinnliga tränare på herrsidan. Tyvärr. Det finns fortfarande för mycket fördomar.” Jaha, hur länge ska vi stå och vänta undrar jag? Fotboll är fotboll oavsett om den utövas av män eller kvinnor och Pia är helt rätt person för att kunna anta utmaningen!!
Försök övertala Henke och Backe. Svennis är inngen landslagstränare, det har han visat i såväl England som Mexico. Förslaget Sundhage kan inte vara seriöst menat. Hon hemma i damfotbollen, som påminner mer om knattefotboll, man gråter när man förlorar o.s.v.
Sundhage eller vilken kvinnlig tränare som helst lär bli ohyggligt ensamma på landslagssammndragen!
Anja Gatu, säg upp dig! Sydsvenskan, anställ någon med kunskaper i ämnet sport. Ni tappar läsare i rask takt!
Alla är väl överens om att vi ska hitta den optimala lösningen för ledningen av landslaget, och ingen med sunda kroppsvätskor kan väl tycka att Sundhage är den optimala lösningen?
Pia Sundhage var min första tanke. Dock inte som assisterande utan som huvudtränare.
All heder åt dig Anja, du har skrivit mycket mycket bra saker under din tid på Sydsvenskan, men detta var ett RIKTIGT bottennapp. Det är två skilda världar inom dam- och herrfotbollen allting är annorlunda, framför allt taktiten som idag är en av de viktigaste grejerna. Snälla lägg ner nu detta är ett skämt och damfotbollen förlöjligas.
Göran – med all respekt – om det var din första tanke då vill jag inte veta vilka fler tankar du har!
Jag tycker vi borde sätta in Anja Gatu som assisterande förbundskapten ! Tss
Om nu herr- och damfotboll är två så oerhört olika sporter så att Pia skulle diskvalificera sig därigenom, borde alla män som tränar diverse damlag diskvalificeras från de rollerna efter samma princip.
Jag vill iofs ändå inte se Pia som tränare till landslaget.
Mina fem cent.
Ibland kan det vara bra att skriva texter likt dessa för att genomföra någon form av idiotmätning i kommentarerna.
Ja Dag, vad tycker du då?
I dagens samhälle är det otroligt viktigt för organisationer att plocka genuspoäng. Ett mer genomlysnade exempel än Sydsvenskans sportkrönika får man ändå leta efter. Undrar bara hur länge det dröjer innan vi ser en kvinna kvoteras in i herrlandslaget i fotboll?
Handlar landslagscoachning om att grundträna spelare eller nöta taktik? Kan Sundhage bli sämre än Lagerbäck?
Hockeylirare, är det relevant?
Ja Dag – vad tycker du?
Det räcker att se på hur Anja Gatu har taggat sitt blogginlägg. ”Grottmänniskor”, ”fördomar” och ”dåliga argument” är 3 av 5 taggningar. Redan där ser man hur vinklat det kommer bli. De flesta som begriper fotboll vet att det är en milsvid skillnad på herr- och damfotboll. Alla som har sett sin klubbs pojklag slå damernas A-lag vet vad jag pratar om. Den typen av fakta-argument biter tyvärr inte på genus-teoretikerna. Jag, och många med mig, är redan från början stämplade som ”fördomsfulla grottmänniskor med dåliga argument.”
Hockeylirare, det tar jag med mig till graven.
Anja! Du är det bästa som hänt Sydis! Jag läste aldrig sportkrönikorna innan du kom!
Det heter inte damfotboll utan damboll för det dom syslar med har verkligen inget med fotboll att göra.
Se på Djurgården dom anställde en dambolltränare och hux flux så spelar dom damboll för med fotboll har det inget att göra.
Tröttnar du aldrig på ditt eget ordbajsande Gatu? Detta var det kanske dummaste jag läst.
Det var inte länge sedan kvinnliga sportjournalister i stora riksmedia var omöjligt att tänka sig. Tobias Hysén har problem med tanken att tränas av en kvinna men han har säkert inga problem med att bli kritiserad och intervjuad av en kvinnlig sportjournalist. Gå tillbaka en generation – gissningsvis hade hans far och dennes generation haft problem med just detta. Det går framåt. Tobias Hyséns egen son kommer förhoppningsvis inte att se något konstigt i att ha en kvinnlig tränare.
Nej, för en kvinna kan ju inte leda män… Var skulle det sluta? I jämställdhet? Hemska tanke.
Men skönt att mansgrisarna nappar på betet (som vanligt). De vet att de är en utdöende art, de är därför de gastar så högt.
Tommy; Frågan som ställts ut i mediumet är inte huruvida Pia har kompetens nog för jobbet utan om det handlar om det faktum att hon är kvinna som gör att folk tvekar kring henne som förbundskapten.
skitbra krönika anja, kommer definitivt få fart på debatten!
Niklas: Anja för fram Pia S som kandidat och beklagar två saker: Hon har ett gällande kontrakt med USA och att det finns för många grottmänniskor som jag som missar kompetens pga inskränkhet. I bästa fall motsvarar USAs damlandslag division 5 eller 6 i Sverige. Jag tycker det är förmätet att prata om kompetens, skillnaden är milsvid. Problemet med Pia S är inte att hon är kvinna. Problemet är att hon inte har rätt kompetens för att leda landslaget. En division 5-tränare som ny förbundskapten hade aldrig kommit på tal.
”…. Men skönt att mansgrisarna nappar på betet (som vanligt). De vet att de är en utdöende art, de är därför de gastar så högt.”
Av Emma den 13 oktober 2009 klockan 15:10.
Jaha Emma, så fick vi äntligen in en kvinna i debatten, och med ens rätades alla frågetecken ut om varför vi inte kan ha en kvinnlig förbundskapten för herrlandslaget. Tack, Emma!
Fotboll för män och kvinnor är två skilda sporter pga de fysiska förutsättningarna. Gärna Sundhage, men först måste hon bevisa att hon duger på någorlunda hög nivå i seriesystemet för herrar. Tvärtom är enklare om man har varit tjänare i P15 eller vad damlandslaget nu motsvarar.
Heja Anja! Heja Pia!
Sällar mig till dom som saknar Åke Stolth.. Undrar hur mkt Sydsvenskan förlorar
Av alla sjuka kommentarer jag har last pa Sydsvenskan, kan man nog hitta de varsta har. Att manniskor kan vara sa fundamentalt pantade, far mig att skammas for att vara man, Malmoit, skaning, svensk, fotbollsintresserad och, inte inte minst, manniska. Skamms pa er!
[...] inte? Åsikterna i frågan är iallfall många och starka, ta bara del av följande artikel i Sydsvenskans sportblogg. Liknande inlägg:Idrottsbloggandet i Jönne sprider sig… …det senaste tillskottet är [...]
Inte väljer vi en div VI-tränare till förbundskapten. Det är den klassen damfotboll håller, även OS-mästarna USA. Sorry Anja, jag brukar gilla det Du skriver men blanda inte in damfotboll i denna debatt. Blanda inte in damfotboll över huvud taget annat än som socialt umgänge.
Skall ändå, småleende, se Cupfinalen idag.
Herregud vilka snuttegullande mansgrisar det finns fortfarande (läsgrottroffar). Kan ni inte dra upp kortbyxorna o skruva ner keppsen över rynkorna o fortsätta snutta på slickepinnen. Måtte ni aldrig skaffa flickvänner när ni blir stora för dem kommer jag tycka riktigt, riktigt synd om.
Så ni menar att hur en spelare skjuter en boll jämfört med en annan spelare talar om hur en kvinlig tränare klarar av en viss typ av tjänst…
*ligger på golvet o garvar på mig*
Zlatan… du slipper i fortsättningen alla onödiga långa resor upp hit till istidsnorden. Du spelar juh i en egen VÄRLD. Stanna du där nere o njut av värmen istället.
Önskar just nu att Pia blir förbundskapten med Anja vid hennes sida.
TACK Anja… detta bevisar än en gång att vägen är kort men vissa har väääldigt långt att vandra.
*kramar* till Pia, Anja o alla som är på väg framåt.
Arno: ”Jaha Emma, så fick vi äntligen in en kvinna i debatten, och med ens rätades alla frågetecken ut om varför vi inte kan ha en kvinnlig förbundskapten för herrlandslaget.”
Ja, är man så dum i huvudet som du så kanske det där ser ut som ett logiskt resonemang. För oss andra ser det ut som en typisk mental härdsmälta.
Exakt vad har Sundhages evetuella ledarförmågor att göra med min raljerande kommentar om att antifeministiska män snart spelat ut sin roll eftersom inte en enda modern kvinna har lust att sprida sina gener vidare tillsammans med män som tror att kvinnor är klenare begåvade i allmänhet?
Gör det kvinnor i allmänhet sämre ledare att en specifik kvinna kläcker ur sig en kommentar du ogillar? Tycker du det är det nog något allvarligt fel i skallen på dig.
Redaktionen!
Vänligen plocka bort inlägget av Emma den 13 oktober 2009 klockan 16:43.
”Ja, är man så dum i huvudet som du så kanske det där ser ut som ett logiskt resonemang. För oss andra ser det ut som en typisk mental härdsmälta.”
Personangrepp hör inte hemma i en civiliserad debatt.
Tack!
#
Arno: ”Jaha Emma, så fick vi äntligen in en kvinna i debatten, och med ens rätades alla frågetecken ut om varför vi inte kan ha en kvinnlig förbundskapten för herrlandslaget.”
Ja, är man så XXX som du så kanske det där ser ut som ett logiskt resonemang. För oss andra ser det ut som en typisk mental härdsmälta.
Exakt vad har Sundhages evetuella ledarförmågor att göra med min raljerande kommentar om att antifeministiska män snart spelat ut sin roll eftersom inte en enda modern kvinna har lust att sprida sina gener vidare tillsammans med män som tror att kvinnor är klenare begåvade i allmänhet?
Gör det kvinnor i allmänhet sämre ledare att en specifik kvinna kläcker ur sig en kommentar du ogillar? Tycker du det är det nog något allvarligt fel i skallen på dig.
Så, nu har jag plockat bort det som tydligen stötte dig (som kvinna får man höra långt mycket värre saker, men det står vi ut med). Fast du kanske hellre borde försöka motbevisa mina påståenden än att ropa efter redaktionen. Men det var uppenbarligen för svårt.
Måste vara det dummaste som skrivits på mycket länge..
En tränare på högsta nivå måste ha med sig respekt, det är A och O… Och sätta en kvinna på denna position som på sin höjd hade platsat i div 5 innebär problem.. detta är inget man kan bortse från.
Vissa brukar försvara damfotbollen med att det är en annan sport osv. och det är sååå sant, det är en helt annan sport då kvaliten är bristfällig.. detta innebär att i detta fall att Pia Sundhage ej har spelat fotboll så som de hon ska träna, ni förstår.. Nä låt damerna hålla på med sin så kallade fotboll…
Om det nu är som alla säger när det inte spelar roll om det är man eller kvinna(Pia S).
Ni som ur genustänket säger att det är ok,vilka kuskaper har Pia S av herrfotboll?
Eller är det bara som så att ni reagerar rent reflexmässigt mot att det är en kvinna som ifrågasätts?
Berätta nu vad hon har för erfarenhet av herrlandslagsfotboll för det är ett enormt stort steg.
Det handlar inte om en eller två nivåer, utan om 4-5 eller 6!Även om damfotbollen tagit steg framåt var det enbart ett antal år sedan som ett av Sveriges bästa damlag Malmö FF förlorade med klar marginal mot Mff´s pojklag för 15-16 åringar..än så länge har jag inte hört förslaget att vi ska anlita deras juniortränare som landslagscoach!
@ Arno
”civiliserad”? Du tog kal pa denna debattens mojlighet att vara civiliserad med ditt forsta inlagg. Erkann dig besgrad, sa har du kanske lite vardighet kvar imorgon.
Gör Emma till förbundskapten och Gatu till ass. förbundskapten och plötsligt får inkompetensen ett ansikte.
Låt Sundhage hålla på med damboll
Jag trodde att svensk landslagsfotboll viktigaste uppgift var att prestera i kval och mästerskap, inte att fungera som ett flaggskepp för svensk jämställdhetspolitik. Oavsett vad man tycker om jämställdhet är förslaget med Sundhage somm ass. förbundskapten ett orimligt sådant. Är det på fullt allvar någon som tror att spelare på den nivån skulle för det första respektera en kvinnlig tränare, för det andra respektera en kvinnlig tränare utan några som helst meriter från herrfotboll på elitnivå. Det går inte att komma ifrån att allt från medialt tryck till mental inställning hos spelarna skiljer sig radikalt mellan dam och herrfotboll. Jag undrar hur en Sundhage som är helt ny i herrfotbollsvärlden skulle hantera en situation som den mellan Ljungberg och Mellberg i Japan/Sydkorea-vm, jag är visserligen helt okunnig i ämnet damfotboll men jag har svårt att tänka mig att sådant händer i ett damlag, men det händer titt som tätt i herrlag på alla nivåer.
Av Emma den 13 oktober 2009 klockan 16:58.
Din vokabulär och dina affektfyllda rader ligger på en nivå som inte förtjänar ett bemötande.
Svara hellre på hennes insiktsfulla fråga Arno, istället för att springa och gnälla hos redaktionen.
Faktum är att hon bara konstaterar fakta: ditt logiska resonemang haltar betydligt.
Till Emma vilka erfarenheter har Pia S av Herrlandslagsfotboll?
För män o kvinnor skall väl anställas på lika vilkor
och inte för att det är en man eller kvinna
Snälla ge er! det är en tjong sport Pia har hållt på med… Vi snackar fotboll och det har inte Pia något insyn i..
Så för att bli förbundskapten för herrlandslaget ska man ha erfarenhet av herrlandslagsfotboll.
Då borde ju inte frågan behöva dra ut på tiden. :S
Arto: Tack för att du bevisar att du inte har några argument. I rest my case i ditt fall.
lars e: Jag har inte ens sagt att jag tycker att Sundhage borde bli förbundskapten, så varför riktar du frågan till mig?
Emma!
Som sagt, din vokabulär och dina affektfyllda rader ligger på en nivå som inte förtjänar ett bemötande.
Arno
Riktigt stort att du kunde erkanna att Emmas argument fortjanar ett argumentarande, valututtankt och valformulerat bemotande och darmed diskvalificerar dina argument. Se nu har du lite vardighet kvar, och jag ger dig min fulla respekt.
Jesper:
Om Emma kunde komma med något argument kan de vara värt att bemötas men det gör hon inte.
Sedan tror jag inte Arno vill ha din respekt då den knappast betyder något.
Jag har inte kommit med några argument. Jag har kommit med ett par frågor apropå Artos kommentar. Det står Arto och andra fritt att besvara dem eller inte, det gör man som man själv vill. Men det blir rätt patetiskt först kläcka ur sig något riktigt kvinnoföraktande och dessutom ologiskt och sedan vägra svara på frågor för att man blir korrekt klassifierad som dum i huvudet.
Men jag tror att de flesta som läser kommentarerna kan dra sin egen slutsats.
(Men jag misstänker att Arto kommer att bli tvungen att kommentera en gång till och ungefär likadant som tidigare för att få sista ordet. Sånt kan vara rätt tvångsmässigt.)
Emma: Hur vore det om Arno får besvara dina frågor innan du i samma inlägg klassifierar honom som dum i huvudet etc?
Vem är det som har förakt egentligen?
ecce: jag tror att man ska vara försiktig med att uttala sig om hur spelarna i herrlandslaget känner inför att ha en kvinnlig ledare. De kan mycket väl utgöra en skara moderna män som inte har problem med att ledas av en person av annat kön. Jag vill gärna tro att det är begåvade och kloka män som spelar i herrlandslaget och som utgår endast från kompetens när det gäller deras förbundskapten, precis som andra begåvade och kloka män utgår från kompetens när det gäller deras chefer. Vem som sen är denna person, med kompetens och erfarenhet, är en annan fråga. Men låt oss konstatera att tiden då en kvinnlig ledare för en grupp bestående av män var otänkbar bara på grund av att hon är kvinna, är förbi. Det är bara på vissa områden utvecklingen släpar lite efter.
Anders: Jag har ett jävla massa förakt till övers för självgoda män som aldrig någonsin tänker utanför sin lilla, lilla inrutade tankesfär. Det skulle du också ha haft om du varit född till intelligent kvinna.
Den som anser att dam- och herrfotboll går att jämföra har noll kompetens inom området fotboll.
Jag kan gå så långt som att säga att dam och herrfotboll är två helt olika sporter.
Att du Anja inte fattar detta kommer inte som någon överaskning då du gång på gång bevisat din totala okunnighet när det gäller fotboll.
Är en gåta för mig att du får kalla dig sportskribent, låt vara att det är på en skittidning, men ändå.
Emma: Antingen är det ditt förakt som grumlar din påstådda intelligens eller är det kanske så att den är tämligen begränsad.
Frågan är än en gång VAD HAR PIA S för herrlandslagserfarenhet?
För alla skall bedömas lika man eller kvinna.
Sedan till Emma man behöver inte vara kvinnohatare för man inte håller med dig du kallar män du inte känner för självgoda o inrutade i sin tankesfär,hur vet du hur dom tänker?
Intressant att det blir ett sånt rabalder bara för att en kvinna föreslås som assisterande förbundskapten till ett herrlandslag. Var är motsvarande kommentarer rörande alla de manliga förbundkaptener som leder och har lett kvinnliga landslag/landslagsidrottare? Det finns många exempel: Thomas Dennerby (fotboll), Ulf Schefvert (handboll), Hans Chrunak (simning) o s v. För att inte tala om de företag som har kvinnliga vd:ar. De kommer väl att gå i konkurs hela högen just på grund av detta. Suck! Jag ska göra allt jag kan för att min son inte ska anamma denna trångsynta världsbild.
jag tycker det hade varit bra med en kvinnlig förbyndskapten.. Om Zlatan eller någon annan av killarna vaknar och vill ha en avsugning får hunn ställa uuupp på det…
Emma.. Du kommer aldrig att bli tillsammans med Paul.. Jag tror du är så bitter för att du vet om det och är avundsjuk på mig.
Det finns egentligen två sätt att se på saken:
1) Dam- och herridrott är olika sporter. Spelet ser inte likadant ut, osv. Enligt detta synsätt håller Sundhage på med fel sport och är knappast aktuell.
2) Damfotboll är sämre än herrfotboll. Sundhage tränar ett lag som skulle åka på stryk av samtliga allsvenska lag. Enligt detta synsätt har Sundhage tränat lag på för låg nivå och är därför inte aktuell.
Att hon skulle vara en kvinna är inte problemet. Kanske är någon fördomsfull och anser att det är ett problem, men hon bör fortfarande inte vara aktuell.
Pia Sundhage som förbundskapten är faktiskt ett ännu större skämt än Anja Gatu som sportkrönikör på Sydsvenska Dagbladet.
Toppen Anja! Det är sjukt att ämnet är så kontroversiellt och ge upphov till så fördomsfulla reaktioner.
Briljant, Anja! Och att Åsa Linderborg uttalar sig, varför skulle det vara ett problem när ALLA manliga kulturskribenter skriver, talar och bloggar om fotboll jämt. ”Fotboll är kultur” heter det och när det är VM skrivs det DAGLIGEN på kultursidorna om fotboll. Att det du föreslår, Anja, upplevs som en reell möjlighet av alla män som skriver sexistiska kommentarer här är tydligt. Deras starka reaktioner är ju ett bevis på det. Vore förslaget nonsens skulle det ju knappast orsaka så mycket hett blod.
skillnaden mellan män och kvinnor är väl ändå fysisk? fotbollslag dirigeras så vitt jag vet inte med muskler.
tack och lov att anja finns i sportvärlden!
Politiskt korrekta åsiktsmaskiner håller på att ta över det sista och heligaste(fotbollslandslaget), giv mig styrka att orka leva 20 år till. Men för alldel fortsätt förstör så mycket ni kan, snart så skiter jag i detta ängsliga land som en gång var bra. Lycka till med Pia, för Lagerbäck var ju så genomusel! Vilket hån mot den mest framgångsrike landslagstränare genom tiderna. Nej nu måste jag gå ut och andas djupa andetag och räkna till 10.
Vilken fantastiskt bra idé! Och så underligt att ingen har kommit på det tidigare. Sverige föregår med gott exempel för resten av världen vad gäller jämnställdhet. Om vi är det första landet i världen med en kvinnlig ledare i ett landslag i herridrott vore det ett ännu större kliv.
Vad är ni så rädda för? Vi har liksom inte så där väldigt mycket att förlora i dagsläget. Nya infallsvinklar, nya sätt att tänka och modet att våga testa något obeprövat kan ge svenska herrlandslaget en nytändning. Vore det verkligen så fel?
Ja, ni har säkert rätt… låt oss fortsätta som vi gjort i alla år. Det har ju gått så himla bra!
Vilka fördomsfulla kommentarer! Man måste våga tänka nytt ibland för att det ska ske en förbättring.
Personkemi var ordet! Pia Sundhage har ett sätt som går hem bland tjejer. Inte bland män! Hon utstrålar för mycket vänsterflum. Precis som Anja ibland gör. Men varför inte testa Backe och Lennartsson eller Henke?
Intressant att läsa alla inlägg. Man har sedan Anja G börjat skriva för SDS hör och läst en massa kommentarer om hur värdelös hon är på att skriva och att hon inte någon kunskap om det hon skriver. När Pia S föreslås som ledare inom herrlandslaget märker man samma toner i kritiken. Vad har Anja och Pia gemensamt? Bägge är kvinnor. Räcker med att läsa kommentarerna här att fatta detta handlar om att bägge är kvinnor. Vad fan har kön med ledarskap att göra?
Ett litet tillägg bara, herrarnas innebandylandslag hade en kvinna som förbundskapten…i rest my case!
[...] en lång rad av, ursäkta uttrycket, "gubbs"Därför kändes det befriande att läsa Anja Gatu i Sydsvenskan "Kompetens går förlorad för de inskränkta".Väl värt att läsa är också ”Har kvinnorna [...]
Alla mina vänner är ypperligt trötta på gatu, hon har tappat allt som har med fotboll att göra. Har börjat sluta köpa Sydsvenskan nu. Gör oss en tjänst och sluta, lovar dig att det många många som hade blivit glada.
En sista gång vad har Pia S för erfarenhet av att leda herrlandslag?
Det som alla borde veta är ju att damlagen försöker spela så likt herrlagen som möjligt men saknar fysiska möjligheter.
Detta innebär en massa taktiska olikheter de flesta damspelarna har inte den muskelmassan som behövs för att spela som män vilket till stor del påverkar spelet, en plats detta syns tydligast på är målvaktspelet.
GONATT
Heja Anja!
Kvällspressidéer skapar storm!
Babsan och Carl Bildt är en förlängning
av Svennis och Pia. Sedan kan det
kvitta vilket par som tar hand om
landslaget eller den politiska styrningen
av Sverige…
Alltså jag förstår inte detta prat om dam- och herrfotboll.
Fotboll som fotboll. I stort är det samma taktik, samma tänk och lika runda bollar.
Det handlar om vilka ledaregenskaper Ledaren har och vilka förutsätningar, fysiska eller psykiska, Spelarna har.
Utifrån det kan man ju skapa något unikt för varje lag oavsett om det är kvinnor eller män på de olika positionerna.
Tänk större tänk mänskligt!
och att gapa efter Åke Stolt är ju bara en skymf mot honnom…
Bollen é rund! Man eller kvinna, det kan
väl kvitta. Hitta som hitta! Alla är lika, man
som kvinna. Zlatan som Vickan eller Pia
som Svennis. Våta genusdrömmar åt alla!
Alla är vi lika värda men det är OK att
hermafroditer tävlar bland kvinnor. Hej å
hå vad det går när rättvisan slår mot alla
trångsynta män som är roten till allt ont
på vår jord. Hoppet står till ?
Om en manlig tränare som tagit USA:s damlandslag till OS-guld och nu föreslagits som tränare till svenska landslaget, hade det ens funnits någon debatt då?
Hur kunde Yannick Tregaro träna Kajsa Berqvist i höjdhopp? Killar hoppar ju SÅ mycket högre och deras höjdhopp ligger ju på en HELT annan nivå.
Och angående synsättet att man inte får träna ett sämre innan man tränar ett lag som kan klå det gamla: Hur ska någon tränare kunna göra karriär egentligen?
Kul debatt. Tråkigt att krönikören valde det absolut ofarligaste området när det gäller orättvisor mellan könen.
”Alltså, jag fattar faktiskt inte. Vad skulle vara ”lite konstigt”? Att instruktionerna kom från en kvinna?” skriver AG. Tja, fråga vilken imam som helst. DÄR HAR DU DEBATTEN.
Nedlåt dig inte, Pia!
Pia kan mera fotboll än de flesta bästa manliga tränare i världen. Problemet är spelare som inte kan/vill ta instruktion. Hon har förklarat framgångarna i USA med att där jobbar hon med spelare som har förmågan att omsätta hennes spelidéer i verkligheten och att det gör henne lycklig. Det skulle överbetalda svenska killar inte klara av.
[...] intressant med kommentarerna till det här blogginlägget är att en enda person överhuvudtaget nämner Johan Esk (och han hyllar Esks förslag). Jag har [...]
Värt att tänka på:
1. Fotboll, oavsett om den spelas av män eller herrar har samma regler och som tränare är skillnaden marginell.
2. Enligt Sven-Göran Erikssons är det absolut viktigaste en tränare ska lära sig: det psykologiska. Där råder ingen könsskillnad.
3. Om att hantera press. OS-finalen 2008 spelades inför 800 miljoner tv-tittare. Danmark–Sverige (denna upphöjda händelse) sågs av 4 miljoner tittare. Sundhage vann sin match, Lagerbäck förlorade sin.
4. Ni män (och ni är uteslutande män, även om några av er skriver under med kvinnliga namn) som är så hiskeligt upprörda att en kvinna skulle leda Sveriges fotbollslandslag för herrar: slå upp en kopp kaffe, en cola – eller vad ni gillar att dricka – luta er tillbaka och fundera över varför? Om Pia Sundhage tagit Sverige till EM 2012, på vilket sätt är det sämre än att Hasse Backe gör det?
5. Till er som vädjar till Sydsvenskan att göra sig av med Anja Gatu. Det här blogginlägget har nu 118 kommentarer. Genom att kommentera ger ni henne evigt liv på krönikörsposten.
/Joakim (som förundrad tar del av konsekvenserna efter att ha spin doctrat in Anja på krönikörsposten för ett par år sedan)
Måste bara säga att jag håller med Anja i båda inläggen. Att sedan kommentatorsfälten är fyllda av idioter är inget nytt. Vad som förvånar mig dock är att Anja fortfarande läser dem…
1.Det är en enorm skillnad att träna ett lag där spelarna är upphöjda mångmiljonärer och har en enormt stor vana att vara ständigt mediabevakade,att hantera en sådan grupp tror jag ställer stora krav ,skit somma om det är en man eller kvinna men om man tar den yttersta eliten måste man först ha en liknande erfarenhet det har inte Pia S vad jag vet.
2. Hur duktig psykolog du än är så måste du ha en stor erfarenhet av liknande förutsättningar ,där är mycket större press på herrlandslaget än damlandslaget pga mediabevakningen o det ekonomiska skit samma om det är man eller kvinna.
3.Nästa onödigt att komentera då snittet för damfotboll är mycket lägre, kolla till exempel senaste EMslutspelet i Finland.
4. Om det skulle finnas en kvinna med dom kunskaperna och erfarenheterna så varför inte men tyvärr finns det ej,eller du kanske vill kvotera in dom.
5.Jag gillar när folk kastar in lite provcerande artiklar för det är många som kastar masken . Tokfeministerna och dom män som är rädda för jämlighet mellan kvinna och man kliver fram.
A G håller väldigt ofta med dig men ibland helt tossigt
Tack o hej
*Stön*
Varför denna ständiga könskamp. Det är ju för f-n absurt.
Man kanske skall avskaffa herr/dam fotboll helt och införa att hälften i laget skall vara män, hälften kvinnor. Nej f-n, det går ju inte, det är ju 11 spelare på plan… fast lösningen är kanske att man har TVÅ målvakter, en man en kvinna. JA!! Kanon… sedan spelar man politiskt korrekt 4-4-2 givetvis med lika många av könen i varje del. Men hur gör man med byten då? Man kan ju inte byta ut en man och sätta in en kvinna eller tvärt om… alltså måste man ändra reglerna till att man måste byte en man&en kvinna i varje lagdel. PERFEKT!
Sen en seriös sak, om man frågar alla nuvarande spelare i laget vem de skulle vilja ha och en STOR majoritet av spelarna INTE vill ha en kvinna som förbundskapten, är det dags för en ny artikel då? Tycker de fel, får de inte själva ha en åsikt som ej är PK?
Jag undrar hur många här som hade vågat föra samma linje om det gällde ett annat yrke som historiskt sett inte har haft så många kvinnliga utövare.
Den dagen kvinnor blir sopåkare tänker jag skriva oavsiktligt tokroliga kommentarer om hur kvinnor inte har någon erfarenhet av att hantera sopor och att det är skrattretande att ens föreslå att det.
Jösses amalia och alla omvägar till fridens liljor tagna vad långt kvar vi har till en vettig nivå av genuskunskap hos det svenska folket.
Anja, läste din fantastiska artikel i tidningen i dag om just detta ämne och hittade hit tack vare denna! Det är definitivt ett ämne som mår bra av att tas upp, och problemet ligger självklart även på ett större plan än bara fotboll. Det är provocerande för många och många fördomar är också inblandade, och det absolut bästa botemedlet mot detta hade ju varit om en kvinna faktiskt hade fått (naturligtvis gjort sig förtjänat av och kvalificerat sig till) en roll som tränare eller liknande för herrlandslaget. Säga vad man vill men jag tror definitivt inte att kvinnor och män med samma kompetens bedöms lika i det här fallet.
Det är inte könet som är avgörande i val av förbundskapten.
Hoppas jag i alla fall.
Jag tror Pia Sundhage skulle vara lika aktuell som t ex Dennerby ( eller kanske t o m lite mer intressant , med tanke på hennes kvalifikationer och meriter)
Det var väl det Anders Svenson menade med ”två sporter” . Jag håller med om att det finns en galen ton i den här debatten, men det jag nyss hörde på radion ( på P3) vinklar över debatten nästa lika mycket åt andra hållet.
Förbundskaptensjobbet är ett av de främsta inom fotbollen och det går (oftast) till den mest kompetente, ofta baserat på meriter. Möjligen är Pia S lika kompetent som Svennis, men hon har inte samma meriter. Ett OS Guld i Damfotboll smäller inte lika högt som italienska mästerskap, kanske inte ens lika högt som eet SM Guld ( Tror Nanne ligger före Pia i rankingen)
Och det är ingenting konstigt.
Tack för ordet
en sak till:
anledningen till att Anders Svenson (för en gångs skull) blev så sur tror jag tills stor del berodde på att förslaget med Pia S som förbundskapten uppfattades – av honom – som att de inte var värda mer.
Jag tror han blivit nästan lika sur om en reporter föreslagit Dennerby eller någon annan mindre kvalificerad manlig tränare.
Hur vi än vrider och vänder på den här debatten så är det ett faktum att Damfotboll ligger långt .långt efter Herrfotbollen vad det gäller utförande. Det handlar inte om en nivå, det ÄR stork skilland.
Det betyder i o f s inte att Pia Sundhage skulle vara en sämre tränare ( lika lite som det är självklart att en manlig tränare från en lägre division automatiskt är sämre än t ex Svennis) men hon kommer från en lägre nivå i fotbollstränar-herarkin. Precis som Sirius, Assyriskas, eller Landskronas tränare gör.
Jag tror inte ett OS Guld i Damfotboll betyder mer i en jämförelse.
Snarare har hon en större chans til jobbet – bara för att hon är Pia S – än en manlig tränare på motsvarande nivå i fotbollstränar-hierarkin.
Detta betyder inte att det inte finns stelbenta och anti-feministiska åsikter inom fotbollen, för det gör det, men i det här falet ( att PIA skule ta över landslaget ) är det andra saker som väger tyngre
Vilken kanon artikel i sydsvenskan i dag! Tänk att det i dag 2009! Är provocerande när en kvinna föreslås som förbundskapten. De komentarer från Anders Svensson och Tobias Hysèns är goda exempel på att grottmannen lever. Frågan är just, varför skulle det vara helt otänkbart? Tack för en bra artikel, Sara fd allsvensk fotbollsspelare (kvinna).