Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
På två hjul

Tack för en fin tid

Så var det dags. Dags för mitt sista inlägg här i bloggen på Sydsvenskan. När jag började skriva om cykling kunde jag aldrig drömma om att jag skulle hamna här. Det har varit en riktigt trevlig och lärorik resa som inneburit många trevliga diskussioner med er läsare såväl som dialog med olika kommuner och företag kring cykling och hållbara transporter. Jag har hamnat i olika projekt och på seminarier där cykelforskare och politiker sida vid sida diskuterat cykling och trafik och till sist har det lett mig till ett arbete där jag dagligen arbetar med att göra vår trafik säkrare och mer hållbart.

Idag är cykling en del av den vardagliga debatten, cykling har fått mycket plats och är fortfarande på frammarsch. Visst, det är långt kvar och det finns massor att göra, men momentet finns där och det är många som arbetar för en bättre trafikmiljö generellt och en bättre cykelmiljö specifikt.

Jag tackar alla er som läst och följt bloggen och speciellt alla er som kommenterat inläggen och som skrivit mail till mig om råd, frågor, tips och diskussioner. Jag kommer fortsätta arbeta för cyklisterna och för att vårt trafiksystem ska bli mer hållbart.

Jag tackar än en gång för mig och i fortsättningen hittar ni mig på bloggen Malmö Lund på cykel, @malmolund på Twitter eller på Facebook.

Ha en underbar vistelse i trafiken.

Cykla aktivt!

Polisen kollar cyklister

Idag fick jag ett trevligt mail från en polisinspektör i Malmö. Han informerade om att polisen i Malmö denna vecka (vecka 8) fokuserar sitt trafiksäkerhetsarbete på cyklar. De saker polisen kommer att kontrollera runt om i staden är bl.a. att lampor finns på cykeln och att de är godkända och att man beter sig som man ska, d.v.s. att man stannar vid stoppskylt och vid rött ljus. De kommer också ha ögonen öppna efter cyklar som har anmälts stulna.

Jag måste säga att detta ändå gläder mig ganska mycket. Är det någon sak som det alltid blir okonstruktiv pajkastning kring är det huruvida fotgängare, cyklister eller bilister är de största idioterna som inte kan trafikreglerna. Ska jag vara helt ärlig tror jag alla är lika bra eller dåliga på det, något som polisen också sa för något år sedan när man undersökte saken.

Belysning är en av sakerna som kommer kontrolleras. Bilden är från sr.se

 Anledningarna till att cyklister bryter mot regler kan ju så klart vara många. Det kan bero på total ignorans, det kan bero på att man cyklar samma sträcka varje dag året om och att det aldrig kommer någon annan trafikant vid det där rödljuset som man måste trycka på knappen för att få grönt.  Det kan ju så klart också bero på att man helt enkelt inte kan trafikreglerna, som t.ex. att cyklister ska lämna företräde för andra fordon när man korsar en vägbana eller kör ut på en vägbana. Många gånger tror jag också att det beror på att man helt sonika skiter i reglerna.

Hur som helst så tycker jag det är bra att polisen fokuserar lite på cyklisterna. Dels för att alla regleröverträdelser drar ner alla cyklister som sköter sig i skiten och dels för att det faktiskt också visar att cyklar är fordon i trafiken som har regler att förhålla sig till. Med ökade rättigheter, som vi så gärna talar om, kommer också ökade skyldigheter, eller vad är det man säger, är man stor måste man vara snäll. Resultatet av fokusveckan hoppas jag kunna ta del av i nästa vecka.

Cykla aktivt.

Cykling en nyckel i stadsplanering

Jag var på ett seminarium idag där det pratades väldigt mycket om cykling. Seminariet handlade inte alls om cykling, utan om utmaningarna som finns för att vi ska nå ett hållbart samhälle och hållbara städer. Hållbarhet handlar om tre saker, ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Det går inte att bygga ett bra samhälle utan någon av dessa tre ingredienserna. Det intressanta i detta är att oavsett vilket av de tre områdena vi pratar om så är cykeln en del av lösningen för att bygga en attraktiv och långsiktigt hållbar stad. Nu säger jag inte att vi bara ska ha cyklar, nej, cykeln är en del av en helhet där gångtrafikanter, cyklister, kollektivtrafikresenärer och bilister interagerar i trafiksystemet. Vi kan sitta och tjata oss blåa i ansiktet om vem som bryter mot flest regler eller vem som är den största idioten, men i slutändan behövs ett samspel och en samförståelse.

Under lunchen satt jag och pratade med Fredrik Gertten. Ni vet mannen bakom Bananas, filmen som fick ett otroligt genomslag världen över genom att visa bananodlarnas vardag och kamp för rättvisa. Filmen som fick ett av världens största företag, Dole, i gungning. Han börjar bli lite trött på bananer och funderar nu mycket kring trafik och rättvisan i den, bl.a. mycket om cykling. Under eftermiddagen höll Fredrik också en presentation med titeln ”Från bananer till cyklar – filmer som skapar debatt runt om i världen”. Även om vi i Sverige idag debatterar cykling mer än någon gång tidigare är cykling ändå någon slags självklarhet och något vi tar för givet. Så är det definitivt inte överallt i världen. Fler och fler städer börjar dock förstå att cykling är en otroligt viktig nyckel till att lösa många av de utmaningar som vi står inför i stads- och samhällsplaneringen, ökade välfärdssjukdomar, platsbrist, luftkvalitet, buller, ekonomi, trygghet, säkerhet, inlärning, ja, listan kan göras lång. Många städer sneglar på förebilder som Amsterdam, Köpenhamn och även Malmö.

Det finns dock krafter som motverkar detta och som inte verkar se sambandet mellan ekologisk, social och ekonomisk robusthet. Sådana krafter hittar man överallt och ett talande exempel är en händelse som skedde i november i fjol i Toronto när den nytillträdde borgmästaren Rob Ford på sin första dag införlivade sitt vallöfte och började plocka bort cykelfält i gatorna. Allt för att avsluta ”war on cars”. Rob Ford är verkligen ingen vän av cyklister och jag skulle nog vilja säga att om han avslutade ”war on cars” så satte han igång ”war on cycles”.

Rob Ford anser att cyklister är ”a pain in the ass” och att de får skylla sig själv om dig blir påkörda. En längre version finns här

Det som jag tycker är lite skrämmande, är att Rob Ford inte är ensam och att detta mycket väl skulle kunna hända i Sverige och även i en cykelvänlig stad som Malmö. Det är inte skrämmande för att det är just cyklar, det är skrämmande för att det hämmar utvecklingen mot långsiktigt stabila och hållbara städer där våra transporter många gånger är en nyckelfaktor.

Cykla aktivt.

En stad byggd för många trafikslag

Jag har varit iväg en del med jobb, bland annat i ett land i Europa som jag verkligen gillar på många sätt. Jag tog några bilder eftersom en bild många gånger säger mer än tusen ord. Gissa själv vilket land det handlar om.

 

Så klart, Nederländerna. Jag spenderade tre dagar i Amsterdam. Ett väldigt kallt Amsterdam. Dock verkade inte kylan beröra Amsterdamborna nämnvärt. De susande fram på cykel som om de inte kunde annat. Många utan mössor och en del utan handskar, alla utan hjälm och alla på riktigt gamla damcyklar eller med lastcyklar. Under ett samtal med en holländare märker man att cykeln verkligen inte är något märkvärdigt. Det är ett transportmedel och används för att det är enkelt och smidigt. De jag pratade med förstår inte heller varför man i många länder tar på sig speciella kläder när man cyklar, har obekväma cyklar där man ligger framåtlutad och har hjälm, alla tre saker som komplicerar något väldigt okomplicerat. Holländarnas relation till cyklar är helt enkelt väldigt avspänd.

Cykla aktivt.

En bra app för cyklister

Ni vet när man cyklar samma sträcka varje dag och det är något man stör sig på men inte lyckas få tummarna loss att skriva till kommunen och förklara var och vad felet är. Ni vet den där skarven i asfalten, hålet precis i svängen, roten i nedförsbacken eller busken som hänger över cykelbanan precis där man måste stanna för att korsa en väg.

Jag är i varje fall så. Oftast glömmer jag bort det och skriver inte till kommunen. Ibland, speciellt när jag pendlade mellan Malmö och Lund, visste jag inte riktigt var kommungränsen gick och vilken kommun jag skulle vända mig till, vilket i sin tur definitivt gjorde att jag glömde bort det.

Malmö stad har tagit fram något som jag gillar skarpt, en app där jag direkt kan felanmäla vad det nu är i staden jag vill felanmäla. Appen är enkel, fyra menyer, varav en heter ”Felanmäl något i staden”. Intuitivt och bra. Väl inne i menyn är det enkelt. Man beskriver felet, tar ett foto om man vill, skriver in kontaktinfo om man vill och skickar meddelandet. Det fina i kråksången är att tillsammans med meddelandet skickas också din position, vilket gör att du inte behöver beskriva var du befinner dig. Detta är framförallt en fördel när det gäller cykelnätet eftersom det inte finns benämningar och namn på cykelbanorna som det gör på t.ex. vägar och gator.

Enkel och intuitiv meny

Beskriv felet och ange kontaktinfo om du vill. Foto kan hjälpa till och din position skickas med automatiskt.

Jaha, kommer det fram då? Jodå, jag har testat några gånger och jag har fått svar relativt fort. Jag har också hört runt lite bland vänner och några läsare som jag vet använder appen och det verkar som att svarsfrekvensen är hög och bra. Dessutom verkar det som att det man felanmäler fixas till ganska snabbt, vilket ju är en förutsättning för att någon överhuvudtaget ska använda en app som denna.

Jag har kollat runt lite, men har inte kunnat hitta fler kommuner som har en liknande funktion. Såklart har jag missat en del eftersom varken har tid eller lust att kolla igenom alla appar och/eller kommuner i landet. Så, hur ser det ut i din kommun? Finns det någon liknande funktion?

Cykla aktivt.

Det lilla som kan göra det stora

Jag återkommer allt som oftast till cykelparkeringar. Det är kanske inte det absolut hetaste ämne att diskutera, speciellt inte när det finns så mycket coola gadgets man kan prata om när man sysslar med cykling. Men, faktum är, alla som cyklar stöter ju förr eller senare på en cykelparkering. Man måste alltid ställa cykeln någonstans.

I augusti skrev jag ett inlägg om hur illa det ofta är med cykelparkering vid de stora matvarubutikerna när man ska handla lite mer och behöver en kundvagn. Det var många som kände igen sig i det jag skrev och en av mina läsare poängterade att detta även var ett problem på Willys på Kratinelund i Malmö. Han skrev ett mail till ledningen för varuhuset för att försöka få dem att förstå problematiken.

Så här löd mailet:

 

”Hej!
Jag har veckohandlat hos er nu ett par månader, och tycker ni har både bra varor, priser och kundbemötande. Enda problemet är parkeringen. För oss cyklister är det ett stort problem att det finns så få platser och att de är så långt från kundvagnarna – speciellt om man har småbarn med sig blir det helt ohållbart, och det är inte alltid man har barnvakt hemma. Skulle ni inte kunna göra om ett par av parkeringarna vid vagnskjulen till cykelställ? Vi är flera i Malmö som tänker i samma banor och den stormarknad som agerar först kan nog dra åt sig en hel del kunder (se tex:
http://blogg.sydsvenskan.se/pa… och http://blogg.sydsvenskan.se/pa… )
Bifogar bild av hur det såg ut när jag veckohandlade idag, det är inte så kul att lämna cykeln stående balanserande så här och gå ifrån varor och allt när man ska lämna kundvagnen. Om jag haft barn med hade jag aldrig vågat.”

 

Svaret från Willys var att de skulle ta upp det med hyresvärden eftersom de inte får ändra på tomten själv. Gott nog.

Idag fick jag mail av den läsare som skrivit till Willys. Det var ett positivt mail som verkligen visar att man kan göra lite skillnad bara man försöker. Det är inte väldens bästa cykelställ, men det är cykelställ. Willys har tagit två parkeringsplatser avsedda för bilar och gjort om till c:a 20 cykelplatser (vad jag kunde räkna från bilden nedan).  Brilliant! Nu kan vi bara hoppas att fler butiker tar efter detta otroligt fina initiativ. Bra jobbat Willys och bra jobbat Petter som skrev till Willys!

De nya cykelställen vid Willys. Yteffektivt att omvandla två parkeringsplatser till c:a 20.

Cykla aktivt!

God jul

Julen kommer farande med stormsteg och 2012 börjar gå mot sitt slut. Det har varit ett ganska lätt år att vara cykelförespråkare. Nästan alla gillar cykling och det är verkligen medvind i diskussionerna. Jag citerade en bloggranne i ett av årets första inlägg och citatet kan nog sägas gälla fortfarande,

”Det är svårt att bli mer självgod som cyklist än vad man är redan i grundläget. Vi skitar inte ner. Vi håller oss friska. Vi håller stans trafik flytande. Vi är i princip default-vinnare i varje trafikdebatt.”

Visst, det finns alltid mörka fläckar på solen. Cyklister som inte följer trafikreglerna och beter sig som idioter är alltid tröttsamt.

Året har lärt mig mycket om cykling. Dels har jag lyckats bygga min första egna cykel, något som jag är oerhört nöjd över, dels har jag fått möjligheten att vara med på en hel del seminarier och workshops om allt från kombinationen kollektivtrafik-cykel till supercykelvägar. Jag hoppas dessutom att jag har kunnat förmedla åtminstone en del av denna kunskap till er läsare, utan er är ju bloggen inte mycket värd.

Ett av de mest lästa och spridda inläggen under året innehöll ganska enkla samhällsekonomiska kalkyler runt cykling. Ett sjukt träigt ämne som jag var högst tveksam till att skriva om, men ack så fel jag hade. De samhällsekonomiska aspekterna av vår trafik är så påtagliga och påverkar var och en av oss så mycket att det finns få som kan blunda för det. Flera läsare hörde av sig och förklarade att de är inbitna bilister som dagligen svär över cyklister, men att de inte kan blunda för siffrorna. En del förklarade att de inte klarar sitt dagliga liv utan bilen. Det är skönt att höra att många förstår problematiken och all respekt till dessa människor som kör bil. Frågan jag ställer mig då är om vårt trafiksystem verkligen är byggt på rätt sätt om så många människor måste ta bilen hela tiden. Jag menar, titta på valfri gata i din stad och fundera på orsaken till att mer än hälften av Sveriges människor måste ta bilen mitt i en stad.

I år finns det inget cykelrelaterat på min önskelista till tomten. Möjligen kan jag tänka mig att en och annan har dubbdäck på listan. Hur är det med dig? Har du något cykelrelaterat på önskelistan till tomten?

Med detta önskar jag er en riktigt god jul!

Cykla aktivt!

Öresund som cykelregion tar farväl

I morgon har Öresund som cykelregion sitt slutseminarium. Det är en gedigen lista med talare, bl.a. kommer självaste Jan Gehl. Jan Gehl är en pionjär inom stadsutveckling och har varit tongivande med sin bok ”Livet mellem husene” (Life between buildings – using public space).

Öresund som cykelregion har varit ett projekt som hjälpt till mycket att lyfta upp cykel på agendan i Skåne och projektet har arrangerat många riktigt intressanta seminarier. Projektet var också vänligt att sponsra ett seminarium som jag arrangerade där cyklister fick säga sin åsikt till politiker och trafikplanerare angående supercykelvägen mellan Lund och Malmö.

Jag kommer vara på plats hela dagen och kommer så gott det går rapportera från seminariet på Twitter. Som alltid finns jag på @malmolund.

Cykla extra aktivt i snön.

Vintercykling

Snön har kommit. Fantastiskt! Vintern måste vara en av de bästa tiderna som finns för cykling. Att rulla fram tyst och njuta av den omgivande snön när trötta bilister kämpar med istäckta och immiga rutor och fotgängarna slaskar runt på trottoarerna. Nja, jag kanske tar i lite, med faktum är att det finns rätt många fördelar med att cykla oavsett vilken årstid man väljer.

Vintercykling. Bilden är från cykelguiden.nu

Vintercykling har sin charm. Visst, det biter lite i kinderna ibland och de flesta kommuner har inte riktigt kommit underfund med hur man ska hantera snöröjningen kring cykelinfrastrukturen. Nä, nu låter jag bitter och negativ, det är inte meningen. Cykling på vintern är faktiskt på det hela taget ganska trevligt. Fyra fördelar med cykling som jag brukar framhålla, finns även på vintern och faktiskt är de ytterligare lite bättre under denna årstid. För det första är det fortfarande ekonomiskt fördelaktigt, både för den privata plånboken och för samhället. När jag tänker efter är det nog mer ekonomiskt under vintern eftersom förbränningsmotorerna funkar sämre när det är kallt och grova däck snurrar med större friktion. Dessutom är snöbekämpningen på cykelinfrastrukturen inte i närheten så kostsam som för vägnätet (precis som underhållet överlag). För det andra är det ju miljövänligt, precis som vanligt, ur ett ekologiskt perspektiv, men även ur trafikmiljö-, säkerhets- och trygghetsperspektiv. För det tredje är cykling överlägset snabbare inne i stan. Cykeln är fortfarande mycket smidigare att ta sig fram med. Visst, det går lite långsammare att ta sig fram p.g.a. av snön, men detsamma gäller för all trafik. För det fjärde är det hälsoaspekten. Denna försvinner inte för att det är vinter, snarare tvärtom. På vintern tenderar vi att hålla oss mer inomhus och stillasittande och den stundande julen är kanske inte känd för att erbjuda den mest hälsosamma kosten. Här kommer givetvis den dagliga cykelturen göra underverk och det kommande nyårslöftet om att börja cykla till jobb är perfekt.

Det självklara samtalsämnet inom cykelkretsar är ju dock snöbekämpningen på cykelbanorna i vårt avlånga land. I dessa dagar kan man ju tro att allt är fröjd och barmark på cykelbanorna eftersom varenda kommun idag vill titulera sig som ”cykelstad”. Så är det ju tyvärr inte. Jag skulle vilja säga som så här, det är nu agnarna skiljs från vetet. Jag har sett bilder från Stockholm, det är samma katastrof som cykelinfrastrukturen i stort och i Lund är det ren isgata på alldeles för många cykelbanor. Jag har hemska minnen från tiden då jag cykelpendlade mellan Malmö och Lund. Dessa är inte unika på något sätt, tyvärr är det lika illa överallt. Hur är det i Malmö då? Sveriges cykelstad två år i rad? Jo, jag får nog säga att så länge man håller sig på de lite större cykelbanorna funkar det bra, men så fort man kommer ut på smågatorna som ingår i cykelnätverket blir jag mörkrädd. Att man inte bygger cykelbanor överallt förstår jag. Något jag dock har varit kritisk till i många år är att man anser att cykelinfrastrukturnätverket kan knytas samman med små bilgator. Inte för att det är en dålig idé, tvärtom ganska effektiv, men på vintern blir det extra tydligt att man inte tar det hela vägen. Cykelbanorna prioriteras, det är inget snack om det, men det hjälper föga när man tvingas ut på smågator som ligger väldigt långt ner i prioriteringen för snöröjning. Det innebär att helheten för cyklister blir riktigt dåligt. Situationen på smågatorna är den värsta möjliga med spårig snö som fryser till under nätterna och gör det i princip omöjligt att cykla. Resultatet blir att jag, återigen, gärna håller mig på de större bilvägarna hela tiden. Här vet jag att snön är borta och jag vet också att jag har ett sammanhängande vägnät att följa.

Hur ser vintergatan ut på din dagliga cykeltur? Funkar snöröjningen bra? Känner man sig prioriterad som cyklist?

Cykla aktivt!

Människans ambivalens i trafikfrågor

Att vi lever i ett samhälle där säkerhetsnarkomani råder får jag ofta medhåll i. Dock har jag ibland svårt att tro på mig själv när jag säger så eftersom vi är otroligt ambivalenta i vår inställning till olika saker. Särintressen styr, det är på något sätt självklart och också nedärvt i våra gener genom årtusenden av evolution. Samtidigt som egoismen ständigt pockar på i vårt medvetande är människan otroligt empatisk och bryr sig om sin omgivning på ett många gånger altruistiskt sätt. Denna omtänksamhet och skyddande instinkt är speciellt stark mot barn, inte bara våra egna, utan alla barn. Det beteendet är otroligt hårt rotat i vår arvsmassa och är långt ifrån unikt för människan. Det som däremot är unikt för människan är att vi, trots denna omtänksamhet, dagligen utsätter våra barn för en otrolig fara.

Här om dagen såg jag en bild där man jämförde området utanför en skola i Holland och en i Portugal. Portugal är på inget sätt unikt, det är bara att ta en titt utanför valfri skola i Sverige en valfri vardag, eller egentligen en valfri skola i Europa en valfri vardag. Hur kommer det sig att vi utan betänkligheter dagligen utsätter våra barn för den enorma fara en bil utgör runt våra skolor? För mig är det en gåta.

Trafiksituationen utanför en skola i Holland och en skola i Portugal. Den unika av de båda skulle jag säga är den i Holland.

Det hela blir ännu mer märkligt när jag i min lokaltidning i Malmö läser om en mamma som har bett Malmö Stad att sänka hastigheten utanför deras barns förskola till30 km/hför att åtminstone minska riskerna lite. Det är ju inte en märklig förfrågan, utan det som är märkligt är att förskolan ligger i en av Malmös ”grönaste” stadsdelar, västra hamnen, där ambitionen från början var att bilåkandet skulle vara väldigt låg. Nåja, det är kanske inte heller är så konstigt, återigen, ta en valfri skola i Sverige och samma problematik finns. Det som däremot är otroligt märkligt, är gatukontorets svar till kvinnan. Man vill inte sätta upp 30-skyltar eftersom bilisterna inte följer dem, man får inte ner hastigheterna. VA?!? Läste jag rätt? Jodå, det gjorde jag. Då skulle jag vilja säga så här. Om inte bilisterna kan hålla hastigheterna utanför förskolor och skolor, där samhällets mest värderade skatter dagligen vistas, ska man överhuvudtaget tillåta motortrafik där. Men det kanske är en för radikal tanke, eller…

Pratar man om hastigheter blir det alltid en massa diskussioner. I Sverige hör man allt som oftast att cyklister cyklar för fort och att cyklarna idag har blivit för snabba. Att cykla30 km/h är ingen större konst med dagens cyklar, men 30km/h kan nästan jämföras med krypfart för många motorfordon. Jämför vi sedan rörelseenergin hos en cyklist och ett motorfordon vid30 km/hblir det smärtsamt uppenbart hur skev, och nästan patetisk, debatten om snabba cyklister är. Jag skulle vilja säga så här, det är inte hastigheten hos cyklister som är problemet, det är strukturen på vår infrastruktur där utvecklingen inte har följt utvecklingen i trafiken.

Att cyklister ska få fara fram i 30-40 km/h på våra gator verkar för många otänkbart. När man däremot vill sänka hastigheten från50 km/h till 40 km/h för motortrafik i centrala Malmö blir det nästan uppror i kommentarsfälten. Varför då? Man håller ju tydligen inte hastigheterna ändå. Vilken är effekten av sänkningen i stan då, blir den så stor? När det var 50 km/h i centrala Malmö låg medelhastigheten på ungefär40.5 km/h och efter man infört 40 km/h på prov har man sett att medelhastigheten sänkts till strax under 40 km/h. Den skillnaden verkar liten, men är enorm ur trafiksäkerhetssynpunkt. Inte minst när det gäller i kollision mellan en oskyddad trafikant och ett motorfordon.

Hastighetens betydelse på risken för dödsfall vid kollission. Bilden kommer från Ausroads. (http://www.austroads.com.au/abc/cycling-on-higher-speed-roads)

Hur som helst, utanför skolorna skulle jag helst vilja se att man inte kör bil alls och gör man det ska det vara mycket långsamt. Våra barn är sköra och ibland svåra att se i trafiken. De har inte en vuxens omdöme och de har väldigt mycket spring i sina ben. Gatukontoret i Lund började för ett tag sedan att kartlägga barns väg till skolorna för att kunna säkra dessa på ett bra sätt och för att barnen i större utsträckning skulle kunna komma till skolan genom att gå eller cykla. Ett bra initiativ som jag hoppas man följer upp och verkligen gör något bra av. Mer sånt skulle jag vilja se i Sveriges kommuner.

Hur tar du barnen till förskolan/skolan? Hur ser situationen ut utanför er förskola/skola och vilket förskola/skola är det?

Cykla aktivt!

RED. Precis efter jag publicerat denna text hittade jag följande artikel på politiken.dk, ”‘Bilbørn’ lærer mindre i skolen

På två hjul

Här kommer det skrivas om cykling och allt däromkring. De tunga morgonbenen som rullar ut i ösregnet, doften av de gula rapsfälten på väg till jobbet, bilen som tar vattenpölen intill dig i 70 knyck och var man hittar den där sjukt snygga hjälmen. Jag, Marcus Ljungqvist, är bosatt i Malmö och cyklar mycket och ofta. För mig är cykeln oslagbar som transportmedel på kortare sträckor. Cykeln är miljövänlig, säker, billig, hälsosam och tidseffektiv. Dessutom fungerar cykeln som en drog, börjar man nyttocykla finns ingen återvändo, man är fast! Vill du se eller läsa om något speciellt, maila mig på patvahjul@gmail.com.

Sök i bloggen

Annons:
Annons:

toppnyheterna just nu
Annons: