Annons:
Annons:
Annons:
På två hjul

Människans ambivalens i trafikfrågor

Att vi lever i ett samhälle där säkerhetsnarkomani råder får jag ofta medhåll i. Dock har jag ibland svårt att tro på mig själv när jag säger så eftersom vi är otroligt ambivalenta i vår inställning till olika saker. Särintressen styr, det är på något sätt självklart och också nedärvt i våra gener genom årtusenden av evolution. Samtidigt som egoismen ständigt pockar på i vårt medvetande är människan otroligt empatisk och bryr sig om sin omgivning på ett många gånger altruistiskt sätt. Denna omtänksamhet och skyddande instinkt är speciellt stark mot barn, inte bara våra egna, utan alla barn. Det beteendet är otroligt hårt rotat i vår arvsmassa och är långt ifrån unikt för människan. Det som däremot är unikt för människan är att vi, trots denna omtänksamhet, dagligen utsätter våra barn för en otrolig fara.

Här om dagen såg jag en bild där man jämförde området utanför en skola i Holland och en i Portugal. Portugal är på inget sätt unikt, det är bara att ta en titt utanför valfri skola i Sverige en valfri vardag, eller egentligen en valfri skola i Europa en valfri vardag. Hur kommer det sig att vi utan betänkligheter dagligen utsätter våra barn för den enorma fara en bil utgör runt våra skolor? För mig är det en gåta.

Trafiksituationen utanför en skola i Holland och en skola i Portugal. Den unika av de båda skulle jag säga är den i Holland.

Det hela blir ännu mer märkligt när jag i min lokaltidning i Malmö läser om en mamma som har bett Malmö Stad att sänka hastigheten utanför deras barns förskola till30 km/hför att åtminstone minska riskerna lite. Det är ju inte en märklig förfrågan, utan det som är märkligt är att förskolan ligger i en av Malmös ”grönaste” stadsdelar, västra hamnen, där ambitionen från början var att bilåkandet skulle vara väldigt låg. Nåja, det är kanske inte heller är så konstigt, återigen, ta en valfri skola i Sverige och samma problematik finns. Det som däremot är otroligt märkligt, är gatukontorets svar till kvinnan. Man vill inte sätta upp 30-skyltar eftersom bilisterna inte följer dem, man får inte ner hastigheterna. VA?!? Läste jag rätt? Jodå, det gjorde jag. Då skulle jag vilja säga så här. Om inte bilisterna kan hålla hastigheterna utanför förskolor och skolor, där samhällets mest värderade skatter dagligen vistas, ska man överhuvudtaget tillåta motortrafik där. Men det kanske är en för radikal tanke, eller…

Pratar man om hastigheter blir det alltid en massa diskussioner. I Sverige hör man allt som oftast att cyklister cyklar för fort och att cyklarna idag har blivit för snabba. Att cykla30 km/h är ingen större konst med dagens cyklar, men 30km/h kan nästan jämföras med krypfart för många motorfordon. Jämför vi sedan rörelseenergin hos en cyklist och ett motorfordon vid30 km/hblir det smärtsamt uppenbart hur skev, och nästan patetisk, debatten om snabba cyklister är. Jag skulle vilja säga så här, det är inte hastigheten hos cyklister som är problemet, det är strukturen på vår infrastruktur där utvecklingen inte har följt utvecklingen i trafiken.

Att cyklister ska få fara fram i 30-40 km/h på våra gator verkar för många otänkbart. När man däremot vill sänka hastigheten från50 km/h till 40 km/h för motortrafik i centrala Malmö blir det nästan uppror i kommentarsfälten. Varför då? Man håller ju tydligen inte hastigheterna ändå. Vilken är effekten av sänkningen i stan då, blir den så stor? När det var 50 km/h i centrala Malmö låg medelhastigheten på ungefär40.5 km/h och efter man infört 40 km/h på prov har man sett att medelhastigheten sänkts till strax under 40 km/h. Den skillnaden verkar liten, men är enorm ur trafiksäkerhetssynpunkt. Inte minst när det gäller i kollision mellan en oskyddad trafikant och ett motorfordon.

Hastighetens betydelse på risken för dödsfall vid kollission. Bilden kommer från Ausroads. (http://www.austroads.com.au/abc/cycling-on-higher-speed-roads)

Hur som helst, utanför skolorna skulle jag helst vilja se att man inte kör bil alls och gör man det ska det vara mycket långsamt. Våra barn är sköra och ibland svåra att se i trafiken. De har inte en vuxens omdöme och de har väldigt mycket spring i sina ben. Gatukontoret i Lund började för ett tag sedan att kartlägga barns väg till skolorna för att kunna säkra dessa på ett bra sätt och för att barnen i större utsträckning skulle kunna komma till skolan genom att gå eller cykla. Ett bra initiativ som jag hoppas man följer upp och verkligen gör något bra av. Mer sånt skulle jag vilja se i Sveriges kommuner.

Hur tar du barnen till förskolan/skolan? Hur ser situationen ut utanför er förskola/skola och vilket förskola/skola är det?

Cykla aktivt!

RED. Precis efter jag publicerat denna text hittade jag följande artikel på politiken.dk, ”‘Bilbørn’ lærer mindre i skolen


  • http://velonavia.outsideonline.se/ Velonavia

    Tack! Kan bara hålla med om allt du skriver. Det har ju visats att efterlevnaden av 30-gränser utanför skolor är dålig, då mer än 50% kör för fort. Vad som är hemskt, men tyvärr inte förvånande*, är att den siffran är nästan lika hög bland bilister med barn på dessa skolor!

    *ser ju dagligen detta utanför sonens skola i Åby, utanför Norrköping. Man sticker i väg med däckskrik, parkerar på trottoarer isf vägbanan osv. Vid en undersökning i klassen blev >90% skjutsade till och från skolan

  • http://twitter.com/eingri Einar

    Takk! Dette er en av de beste bloggene i Skandinavia på dette feltet. Den fortjener mange norske lesere!

    • http://malmolundpacykel.blogspot.com Marcus

      Ett stort tack Einar. Det värmer. Kul att du gillar vad jag skriver.

  • Sipri80

    Hej, igår natt (23.30) tänkte jag att jag skulle cykla på s förstadsgatan mot triangeln då inga bussar syntes komma. Precis innan jag skulla ta av åt höger vid 7 eleven prejades jag åt sidan av en bil och fick ett äpple kastat hårt i sidan på mig. De tyckte väl att jag körde i snigelfart. I alla så vill jag bara säga att det inte är värt liv å lem att hålla på och gena och bryta mot reglerna bara för att man vill hem snabbt, No no. I kväll tar jag bussen…

  • Fario

    Sedan minsta barnen började skolan i höstas kör jag barnen med bil till skolan. Under tidigare år var det cykel och promenad till skolan med barnen och sedan hoppade jag på bussen för vidare färd till jobbet i Malmö.
    Nya arbetsförhållanden gör att jag kommer hämta barnen väl sent om jag inte åker bil.
    Men jag parkerar oftast en liten bit från skolan så vi kan gå genom ett bostadskvarter i lugn och ro. Och jag fascineras över att det alltid är så många bilar (varje morgon) som måste köra in så långt det går på den lilla parkeringen vid skolan, in på själva kanten av skolgården trots lediga platser på parkeringen. Varje termin uppmanar skolan föräldrar att inte ställa bilen där eftersom så många barn passerar förbi. Är det så viktigt att slippa gå trettio meter att man hellre skapar en stressig miljö för alla andra barn?
    Nyvångskolan/Löddeköpinge

  • ozzypojken

    Väldigt intressant och skrämmande läsning om dessa egoistiska individer. Det som nog faschinerar mig mest när det gäller cykletrafiken och barn är när föräldrarna kommer cyklandes med den lille fastspänd perfekt efter konstens alla regler därbak i en stol. Barnets cykelhjälm är självklart på, men tror ni föräldern har någon cykelhjälm? man får hoppas att det lilla barnet har faddrar som kan sköta uppfostringen efter en eventuell olycka….

    • eriksandblom

      Det viktiga är inte vad man har på huvudet, det viktiga är att man cyklar. Cyklister har färre sjukdagar och lever längre pga bättre hälsa. Så ser du fram emot barnbarn eller barnbarnsbarn ska du cykla så mycket det går! Källhänvisningar finns på wikipedia > cykelhjälm.

      • ozzypojken

        Säg det till de ca tio personer (och deras anhöriga) varje år som antingen dör eller blir en grönsak. Cyklar för övrigt varje dag!

        • eriksandblom

          30 000 personer drabbas av stroke varje år i Sverige, något som förebyggs av motion. Det är 20 gånger antalet cyklister som läggs in för skallskada. Källhänvisningar finns på wikipedia > stroke. Det är inte cyklingen som är farligt, det är stillasittandet.

          Bra att du cyklar! De flesta gör inte det tyvärr.

    • http://www.facebook.com/people/Johannes-Westlund/1422224299 Johannes Westlund

      Samma argumentation som används för att motivera cykelhjälm kan användas för att motivera bilhjälm. Risken per tidsenhet är jämförbar att drabbas av skallskada om man kör bil eller cykel. Konsekvenserna för att inte bära bilhjälm är betydligt värre räknat i vårddygn och risk att ”bli grönsak” eller dödas om det händer något. Alltså är det rimligare att bära bilhjälm än cykelhjälm. Men du är väl en sån där som inte har bilhjälm på dig och eventuella barn? Jag hoppas innerligt att dina eventuella barn har faddrar som kan sköta uppfostringen efter en eventuell olycka.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=750523592 Elsa Widerberg

    Mina barns skola är Rörsjöskolan som i ligger precis bredvid ”racingstråket” Föreningsgatan. Efter många års tjat har man äntligen sänkt hastigheten till 40, men inte för att det är en skola längs gatan utan för att man sänkt hastigheten i hela innerstaden. Man kan undra om Malmö över huvud taget vill ha barnfamiljer i staden?

  • chrisp77

    Anledningen till att det blir uppror i kommentatorsfälten är pga att bilen har de senaste 60åren varit normen i alla infrastruktur, den har varit Sveriges heliga ko. Detta håller nu på att förändras lyckligtvis, sakta men säkert och under tiden låter det och kommer att fortsätta låta från billobbyisterna.

  • knight22

    Många dagis är – precis som allt annat i samhället – byggda för att man ska ta bilen dit. Vid dagiset där jag bor finns det massor med bilparkeringsplatser och skulle dem ta slut parkerar stressade föräldrar precis var som helst. Däremot finns ingen cykelparkering precis intill dagiset och man får inte heller ställa cykeln inne på dagisets gård. Förutom olycksrisken tycker jag det är fascinerande hur nästan alla föräldrar överallt tar bilen – väl medvetna om att de bidrar till den växthuseffekt som med allt större sannolikhet kommer göra livet väldigt surt för deras barn när de blir stora.

  • Magnus Hägermyr

    Det är väl lite av bilismens moment 22 – man kör sitt barn till skolan för att det är säkrast så, det är ju så farlig trafik där ute. Så bidrar man samtidigt själv till osäkerheten med sitt bilkörande.

    Jag har hört en och annan bilist säga att dom måste ha bil för annars hinner dom inte lämna barnet på dagis eller skola. Säljer dom sin bil och spar dom två till tre månadslöner bilägandet kostar per år så kan dom gå ner till deltid och ha all tid i världen att transportera sitt barn med cykel eller t.o.m. promenera. Och därigenom skapa en tryggare och miljövänligare stadsbild.

  • http://twitter.com/jonjogensjo Jon Jogensjö

    Väldigt bra insikter i texten. Dock glöms kanske problemet med att helt fokusera på de maximala hastighetsgränserna. Trafiksäkerhet handlar dessutom om att anpassa hastigheten efter väglag och trafiksituation. Det står i lagen men förbises nästan alltid av media när de rapporterar om trafikbrott. Att cykla säkert i rusningstrafik kanske hastighetsmässigt varierar mellan 10km/t och 30km/t. På motsvarande sätt kan hastigheten variera mellan 10km/t och 30km/t för att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Problemet är att definitionen på tillräckliga säkerhetsmarginaler nästan saknas i trafikforskningen. Och speciellt för trafik med cykel.

På två hjul

Här kommer det skrivas om cykling och allt däromkring. De tunga morgonbenen som rullar ut i ösregnet, doften av de gula rapsfälten på väg till jobbet, bilen som tar vattenpölen intill dig i 70 knyck och var man hittar den där sjukt snygga hjälmen. Jag, Marcus Ljungqvist, är bosatt i Malmö och cyklar mycket och ofta. För mig är cykeln oslagbar som transportmedel på kortare sträckor. Cykeln är miljövänlig, säker, billig, hälsosam och tidseffektiv. Dessutom fungerar cykeln som en drog, börjar man nyttocykla finns ingen återvändo, man är fast! Vill du se eller läsa om något speciellt, maila mig på patvahjul@gmail.com.

Sök i bloggen

Annons:
Annons:

toppnyheterna just nu
Annons: