Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
På två hjul

Vintercykling

Snön har kommit. Fantastiskt! Vintern måste vara en av de bästa tiderna som finns för cykling. Att rulla fram tyst och njuta av den omgivande snön när trötta bilister kämpar med istäckta och immiga rutor och fotgängarna slaskar runt på trottoarerna. Nja, jag kanske tar i lite, med faktum är att det finns rätt många fördelar med att cykla oavsett vilken årstid man väljer.

Vintercykling. Bilden är från cykelguiden.nu

Vintercykling har sin charm. Visst, det biter lite i kinderna ibland och de flesta kommuner har inte riktigt kommit underfund med hur man ska hantera snöröjningen kring cykelinfrastrukturen. Nä, nu låter jag bitter och negativ, det är inte meningen. Cykling på vintern är faktiskt på det hela taget ganska trevligt. Fyra fördelar med cykling som jag brukar framhålla, finns även på vintern och faktiskt är de ytterligare lite bättre under denna årstid. För det första är det fortfarande ekonomiskt fördelaktigt, både för den privata plånboken och för samhället. När jag tänker efter är det nog mer ekonomiskt under vintern eftersom förbränningsmotorerna funkar sämre när det är kallt och grova däck snurrar med större friktion. Dessutom är snöbekämpningen på cykelinfrastrukturen inte i närheten så kostsam som för vägnätet (precis som underhållet överlag). För det andra är det ju miljövänligt, precis som vanligt, ur ett ekologiskt perspektiv, men även ur trafikmiljö-, säkerhets- och trygghetsperspektiv. För det tredje är cykling överlägset snabbare inne i stan. Cykeln är fortfarande mycket smidigare att ta sig fram med. Visst, det går lite långsammare att ta sig fram p.g.a. av snön, men detsamma gäller för all trafik. För det fjärde är det hälsoaspekten. Denna försvinner inte för att det är vinter, snarare tvärtom. På vintern tenderar vi att hålla oss mer inomhus och stillasittande och den stundande julen är kanske inte känd för att erbjuda den mest hälsosamma kosten. Här kommer givetvis den dagliga cykelturen göra underverk och det kommande nyårslöftet om att börja cykla till jobb är perfekt.

Det självklara samtalsämnet inom cykelkretsar är ju dock snöbekämpningen på cykelbanorna i vårt avlånga land. I dessa dagar kan man ju tro att allt är fröjd och barmark på cykelbanorna eftersom varenda kommun idag vill titulera sig som ”cykelstad”. Så är det ju tyvärr inte. Jag skulle vilja säga som så här, det är nu agnarna skiljs från vetet. Jag har sett bilder från Stockholm, det är samma katastrof som cykelinfrastrukturen i stort och i Lund är det ren isgata på alldeles för många cykelbanor. Jag har hemska minnen från tiden då jag cykelpendlade mellan Malmö och Lund. Dessa är inte unika på något sätt, tyvärr är det lika illa överallt. Hur är det i Malmö då? Sveriges cykelstad två år i rad? Jo, jag får nog säga att så länge man håller sig på de lite större cykelbanorna funkar det bra, men så fort man kommer ut på smågatorna som ingår i cykelnätverket blir jag mörkrädd. Att man inte bygger cykelbanor överallt förstår jag. Något jag dock har varit kritisk till i många år är att man anser att cykelinfrastrukturnätverket kan knytas samman med små bilgator. Inte för att det är en dålig idé, tvärtom ganska effektiv, men på vintern blir det extra tydligt att man inte tar det hela vägen. Cykelbanorna prioriteras, det är inget snack om det, men det hjälper föga när man tvingas ut på smågator som ligger väldigt långt ner i prioriteringen för snöröjning. Det innebär att helheten för cyklister blir riktigt dåligt. Situationen på smågatorna är den värsta möjliga med spårig snö som fryser till under nätterna och gör det i princip omöjligt att cykla. Resultatet blir att jag, återigen, gärna håller mig på de större bilvägarna hela tiden. Här vet jag att snön är borta och jag vet också att jag har ett sammanhängande vägnät att följa.

Hur ser vintergatan ut på din dagliga cykeltur? Funkar snöröjningen bra? Känner man sig prioriterad som cyklist?

Cykla aktivt!


  • chrisp77

    Vinterdäcken till cykeln åkte fram…illa kvickt. Något som tyvärr är underskattat.

  • 3354918983

    Absolut! Håller helt med!
    För bästa cykelupplevelse och minst problem krävs en kardandriven cykel och växlar inuti navet. Ingen fastfrusen kedja eller växelmekanism full med is.
    Jag har en sådan. Känner mig som en vinnare när jag ser cyklister pillandes på sina avhoppade kedjor.

    • chrisp77

      Remdrift är annars en annan intressant ide.

  • indianstreamrepublic

    Jag brukar cykla på cykelbanan längs Ystadvägen på min dagliga cykeltur, och där har de inte röjt alls (än). Det är dessutom lite extra klyddigt att cykla på Ystadvägen just nu eftersom de bygger om vägen och där står ibland arbetsfordon på cykelbanan och blockerar, så man får cykla ut på trottoaren eller hoppa av och gå runt. Kombinationen isbana+arbetsfordon i vägen gör att jag överväger busskort, men priset svider lite…

    • martin

      cykla inne på sevedsgatan ut vid arena och längs med jägersrovägen istället.. mycket fin cykelbana som inte är ombyggd

  • AnnikaL

    Själv ställer jag cykeln när snön kommer och det blir halt. Jag kan tänka mig minst 100 roligare saker att göra än att ligga på en brits i 12 timmar på akuten med skallskador och benbrott.

    • http://malmolundpacykel.blogspot.com Marcus

      Hörru, varför skulle du få skallskador om du har hjälm?
      F’låt Annika, jag kunde inte låta bli. ;)

      Men det är sant. Det finns roligare saker att göra. Dock känner jag inte att det är mycket värre att cykla på vintern. Man får ta det lite lugnare helt enkelt. Alternativen är fortfarande värre.

      • martin

        jag kan ju undra hur du står på huvudet överhuvudtaget… öhö. allt som behövs är balans och en tyngdpunkt på pedalerna/mjuka knän som om du åker i skogen med en mtb

      • AnnikaL

        Helt ärligt, jag hatar att åka buss, det tar ungefär dubbelt så lång tid som att cykla. Så fort snön är borta är jag garanterat uppe på sadeln igen. Men att åka buss är INTE värre än att ligga med brutet ben, eller för den del axel/handled eller något annat. Bäst jag inte säger skallskador för då är det vad folk hänger upp sig på. Jag förstår inte att det upplevs som konstigt att man inte cyklar när det är snö och halt.

    • http://www.kallecyklar.wordpress.com/ kalle cyklar

      Helt klart är det i början lite mer otryggt att cykla under vintern då det är halt och man möts av lite lite mer motstånd när man trampar. Mycket av detta klarar man sig dock ifrån om man cyklar lite lugnare, har dubbdäck (på åtminstone framhjulet) samt använder hjälm. Våga börja vintercykla!

      • AnnikaL

        Finns ingenting i världen som kan få mig att cykla när det ligger snö och is. Och att använda hjälm gör det ju inte mindre farligt att cykla i snö och på ishala vägar. Jag cyklar resten av året och överlever några veckor med buss, även om det är något av det värsta jag vet.

    • chrisp77

      Nja, skallskador är tro det eller ej så vanliga. Anledningen är att man cykla bra mycket långsammare än när det är torrt. Den vanligaste skadan är axelskador, då man cyklar långsammare hinner man försöka ta emot smällen med armen, det är oftast axeln som ryker.

      • AnnikaL

        Ja och jag vill inte ens ha en skada i axeln. Att jag nämnde just skallskador behöver man väl inte hänga upp sig på. Jag sa bara att jag personligen inte cyklar när det är snö och halt ute. Det verkar som att det skulle vara att betrakta som konstigt beteende. Jag tycket tvärtom det är konstigt att någon ens vågar sig ut i snö och is på två hjul. Ännu konstigare tycker jag det är när folk dessutom har sitt barn där bak.

        • chrisp77

          Inte konstigare än att man vågar sig ut och gå, ca 20000 fotgängare skadar sig varje år på halt underlag. Att cyklingen skulle vara farligare än något annat sätt är tyvärr inget annat än en myt. Sen finns det som tidigare nämnt vinterdäck som är kraftigt underskattade. Men alla gör som de vill…givetvis.

          • AnnikaL

            Möjligt att man halkar när man går också. Har aldrig påstått att cykeln är farligare, men fallet är inte lika våldsamt och högt för en fotgängare som från en cykelsadel. Och det är lättare att gå runt isfläckar. Ja tack och lov gör alla som de vill och jag känner mig inte trygg på en cykel när det ligger snö och is. Min självbevarelsedrift är rätt hög.

          • chrisp77

            Nej precis. Fallet är lägre, men skadorna lika illa, istället för axelfrakturer får vi handleds och fotledsfrakturer. Men känner man sig inte trygg så gör man inte…

  • http://twitter.com/calmsund Nils Calmsund

    I Lund (som också utsetts till årets cykelstad) har man tyvärr inte ännu klurat ut att man på cykelbanorna, precis som på de vanliga vägarna, bör prioritera att snöröja de mest trafikerade stråken först. Som t.ex cykelinfarterna från byarna runt omkring (Staffanstorp, Åkarp/Hjärup mfl) eller viktiga knutpunkter som passagerna under & över E22.

    Eller att man bör röja hela cykelbanan så att cyklister efter en vältrafikerad korsning inte tvingas forcera en snövall för att fortsätta på (den oplogade) cykelbanan på andra sidan.

    Eller se till att man är lite extra noggrann vid de korsningar där cykelbanan går ut i gatan till en cykelbox och inte lägger snövall precis vid övergången (t.ex. Tunavägen/Tornavägen),.

    Men med lite extra tid & tålamod i bagaget samt en vinterutrustad cykel brukar det gå bra att cykla även på vintern.

    • http://malmolundpacykel.blogspot.com Marcus

      Jag blir ledsen när jag läser detta Nils. Jag trodde (kanske i min enfald) att Lund kommit längre. Nu är det några år sedan jag cyklade i Lund mycket och då var det hemskt. Att man inte lyckats komma längre är faktiskt ganska skrämmande. Undrar om det går att dra tillbaka titeln årets cykelstad?

    • http://malmolundpacykel.blogspot.com Marcus

      Föresten Nils. Se till att anmäla in det till tekniska kontoret så att de får höra det. Vi brukar generellt vara ganska dåliga på det och det gör att kommunerna många gånger tror att det är bra. Det har jag hört fler än en gång från kommunala tjänstemän.

      • http://twitter.com/calmsund Nils Calmsund

        Jodå, det kommer en rapport på det här! Men till Lunds försvar så var det faktiskt rätt OK i morse – iaf om man jämför med hur det var på vägen hem =)

  • h4emtfr

    Kan hälsa att hela Hardebergaspåret var en isgata idag på morgonen.

  • http://www.facebook.com/rocco.lord.7 Robert Lindgren

    De flesta vägarna är OK, men det är precis som du skriver med smågator, panik. Från Kvarnby och in till centrum är det början av vägen som är lite kass, på just smågator och ett par sträckor cykelväg som är kass, annars helt OK. Dubbdäck är bra dock.

  • Debattor

    Detta är en bra artikel!

    Har alltid som cyklist och gångtrafikant försökt ta fram argument framför allt mot motorcyklister ur ett kombinerat ekologiskt – och ekonomiskt perspektiv.

    Är ju klimat smart i den meningen är smart som inte bidrar till miljöförstöring som fossila bränslen gör, alltså smart.

    Miljövänlig i den meningen att är vänlig mot jordklotet t.ex bidrar inte till ökad risk för fler miljökatastrofer som folk drabbas av, därmed är även vänligt mot jordensbefolkning.

    Ekonomiska perspektivet innebär att jag slipper alla kostnader som innebär att äga ett motordrivet fordon, drivmedel, fordonskatt, byte av däck, försäkringar, reparationer med mera.

    Det är också en bra uthållighetsträning för att man ska kunna trampa på samtidigt orka hålla ut hela vägen från hemmet till jobbet tur och retur.
    : )

  • http://twitter.com/PC_freakout PC Freakout

    En annan sak som bör åka fram också – cykelbelysning! Dvs en ORDENTLIG belysning som gör att bilister upptäcker cyklisten på flera hundra meters avstånd i BECKMÖRKRET. Ca 70 % av cyklisterna skiter i detta och utsätter gärna andra för fara. Det är illa nog att de sätter sitt eget liv på spel men de måste inte leka med andras liv.

    Ett vanligt tankesätt hos de som struntar i belysning i beckmörker är: ”Jag ser ju bilen – alltså borde bilisten se mig…”

    • http://malmolundpacykel.blogspot.com Marcus

      Det rekommenderas ju att man ska ha belysning som syns minst 200 meter och det är absolut vettigt. Var siffran 70% kommer ifrån skulle vara intressant att få veta. Jag har svårt att tro att det är så många som struntar i det, men jag är böjd att ändra min uppfattning om du kan visa en källa för siffran du ger.

      • http://twitter.com/PC_freakout PC Freakout

        70%. Det är bara att ställa sig och observera vid stadens cykelstråk. Det är ingen överdrift. Bland dessa ingår de som tror sig ha belysning, dvs de som har en ”belysning” som består av en enkel diod vars ljusstyrka sträcker sig 2-3 meter. Denna belysning är av noll och intet värde.
        Källa? Vad vill du ha? En uppgift från Statistiska Centralbyrån?
        Det här ser man när man är ute på cykelstråken. Jag tar mig fram mestadels på cykel. Ofta på nätter.

        • Joakim Fors

          Lysdioder är väl inget problem så länge de kan ses på ett avstånd av 300 m (enligt lag). Står inget i lagen om att man själv måste se något m.h.a. sin belysning, bara synas.

  • Fredrik Persson

    ”Dessutom är snöbekämpningen på cykelinfrastrukturen inte i närheten så kostsam som för vägnätet” – Klart att nått som i princip är obefintligt inte kostar.

På två hjul

Här kommer det skrivas om cykling och allt däromkring. De tunga morgonbenen som rullar ut i ösregnet, doften av de gula rapsfälten på väg till jobbet, bilen som tar vattenpölen intill dig i 70 knyck och var man hittar den där sjukt snygga hjälmen. Jag, Marcus Ljungqvist, är bosatt i Malmö och cyklar mycket och ofta. För mig är cykeln oslagbar som transportmedel på kortare sträckor. Cykeln är miljövänlig, säker, billig, hälsosam och tidseffektiv. Dessutom fungerar cykeln som en drog, börjar man nyttocykla finns ingen återvändo, man är fast! Vill du se eller läsa om något speciellt, maila mig på patvahjul@gmail.com.

Sök i bloggen

Annons:
Annons:

toppnyheterna just nu
Annons: