Annons:

Hiphop under oket

Text: Jonas Grönlund

När jag började arbeta med serien ”Välkommen till Malmö” tidigare i somras, och pratade med människor i och utanför staden om den urbana musikscenen, reagerade många på liknande sätt: Ska du kartlägga Malmös hiphopscen? Finns det verkligen så mycket att berätta om? På sätt och vis hade de både rätt och fel.

Rätt snabbt upptäckte jag att det finns mängder av rappare, artister och producenter som spelar in och släpper musik i och omkring Malmö. Alla med sin historia och sina motiv för att ägna tid åt musiken. Även om de flesta verkar känna (till) varandra är det tydligt att det saknas en sammanhållen scen med gemensamma visioner. En rörelse som jobbar åt samma håll, som det så framgångsrikt har skett i Stockholm de senaste åren.

När Petter, Kartellen, Aki från Labyrint, Mohammed Ali, Redline Records, Salazar Brothers eller någon annan från hiphopetablissemanget i huvudstaden släpper en låt eller en video idag resulterar det i tusentals vajande röda notifikationsflaggor, återkvittringar och uppsträckta tummar i sociala medier. Inte sällan är det artisterna själva som sprider nyheterna genom sina respektive kanaler. Trots att de i många fall är varandras konkurrenter och slåss om fansens uppmärksamhet.

I Malmö verkar man sköta sitt.

Under midsommarveckan mötte jag Osman ”Ozzy” Maxamed och några av hans vänner på Bennets väg i Rosengård. Jag skulle träffa Ozzy och andra personer i hans närhet fler gånger de kommande veckorna.

En konversation från det första mötet på Innergården mellan husen bakom Vårdcentralen Törnrosen har fastnat. Det var en av de första stekheta sommardagarna. Vi var precis på väg att skiljas åt för att våra hjärnor inte skulle förvandlas till mjukglass under solen.

– Hiphopscenen är död i Malmö. Det senaste fyra åren har det bara varit Stockholm, Stockholm, Stockholm, Stockholm. Men jag tror att det är på väg att vända, berättade Ozzy.

När jag frågade vad det berodde på svarade Ozzys kompis Ali Diab, som själv tidigare rappat i gruppen Gatan.

– I Malmö vill ingen säga att du är bra eller göra någon annan glad. Alla vill vara bättre än varandra.
Ozzy beskrev Malmö som ”världens största by”.

Kanske har kombinationen av småstadskomplex, svensk jantelag och skrala ekonomiska förutsättningar – både i Malmö och stadens musik- och kulturvärld – skapat ett mentalt och reellt ok som är svårt att komma undan.

– Det finns ingen business för hiphop i Malmö, menade veteranen Fredric Öris när jag pratade med honom i mitten av sommaren.

Han har helt rätt. Men fanns det verkligen det i Stockholm för några år sedan, på samma sätt som idag?
Anledningen till att scenen vuxit enormt där de senaste åren, och att svensk hiphop och reggae är bättre och mer populärt än någonsin, är att genrerna lockat till sig människor med andra intressen och kompetenser än de rent musikaliska. Människor som är minst lika bra på att kränga musik som andra är på att skapa den. Människor som har översatt entreprenörsandan, stretet och gnetet och arbetsmetoderna från den amerikanska hiphopvärlden till svenska förhållanden och bestämt sig för att lyckas.

Några av dem som jag har träffat de senaste månaderna har definitivt det drivet. Andra verkar nöja sig med att skapa. För sig själva, för skapandets skull, för kulturen, för dem som förstår. Det är inget fel med det. Men det leder sällan till några långsiktiga kulturella avtryck.

Kanske beror det på att många vanliga Malmöbor också är nöjda med att veta vad de skulle kunna uträtta. Om förutsättningarna hade varit annorlunda. Om de hade velat. Om de bara hade fått chansen. Om bara Stockholm och resten av Sverige hade fattat och inte varit dumma i huvudet.

Några av dem jag mött under arbetet med ”Välkommen till Malmö” är definitivt inte nöjda med att bara skapa. Jag är övertygad om att vi kommer att få höra mycket mer om dem inom en snar framtid.

I slutet av augusti släpper både Ozzy och Möllevångenduon Piraterna sina debutvideor.

Var med när de går loss igen. Folk lär bli häpnade.

– – –

Det här blir det sista inlägget i ”Välkommen till Malmö” för den här sommaren. Som jag nämnde i föregående inlägg har jag gjort en lista på Spotify med låtar från de flesta av dem som figurerat på bloggen och i tidningen. Ni hittar den här. Stort tack till alla som medverkat och ni som följt serien. 

Välkommen till Malmö på Spotify

Text: Jonas Grönlund

Jag har sammanställt en låtlista med de flesta av dem som figurerat på bloggen och i tidningen. Jag passade även på att lägga till några av alla dem som jag inte hade möjlighet att träffa och prata med. Ni hittar listan här.

Annons:

Nytt med Öris

Text: Jonas Grönlund

”I Fas”, den andra singeln från Öris kommande EP ”I brist på bättre ord” släpptes idag. Organismen backar upp med stilsäkra rader som ”jag har kallats för en självisk man. Men jag gråter ut av självömkan som bara Håkan Hellström kan”.

Haffa den på Spotify eller Itunes.

Grizzly

Text: Jonas Grönlund

Det börjar bli dags att knyta ihop den berömda säcken och tacka för den här sommaren. Senare i veckan kommer en liten avslutningsruna i papperstidningen. En av dem jag aldrig hade möjlighet att träffa var Grizzly. 2009 bildade han tagteam med Maqs. De kallade sig Snicksnack och gjorde bland annat nackknäckaren ”Bull eller lugn” tillsammans med Öris (ovan).

(Missa inte den här remixen där de får hjälp av Johan Alander, Obnoxiuz, Toffer, Martin Zamora, Tay Tay, Marke, Nomad, Niklas & George Kaplan).

För några år sedan gav Grizzly ut albumet ”Ursäkta min franska” som numera går att hitta på Spotify,

Precis som många andra har han gjort sig ett namn på battlescenen och flera gånger medverkat i arrangemang som O-Zone Battles och Vendetta. Här är ett klipp från 2011 när han ordkrigar med Nomad på O-Zone Battles.

Intervju med Jaqe

Text: Jonas Grönlund

Träffade Jaqe, som av många ses som Malmös nästa stora hiphopstjärna, förra veckan och har skrivit ett porträtt i Sydsvenskan idag. Läs det här.

Bilden ovan är tagen av Sydsvenskans Albin Brönmark.

Malmös favoriter: Natasha & Jasmin i ny video med Labyrint!

Text: Jonas Grönlund

De som följer Labyrint-medlemmarnas Instagram-konton vet förmodligen att Uppsalagruppen tillbringat dagen i Malmö. Några de passande på att träffa var Pap & Emblem och lokala Youtube-favoriterna Natasha och Jasmin Zandi. Sedan kusinerna publicerade sin tolkning av skivbolaget Redlines största hits på youtube för några veckor sedan har klippet spelats över 67000(!) gånger.

Mötet med Labyrint resulterade i en ny akustisk tolkning av ”Ortens Favoriter” som är helt underbar i all sin enkelhet. Någon från Malmöfestivalen borde vakna och ställa Natasha och Jasmin Zandi på en rookiescen om de inte redan har gjort det. Publik och fans har de uppenbarligen.

Ny video med O-Hund, Ante och Lide Najs

Text: Jonas Grönlund

O-Hund & Ante och kollektivet Lide Najs använder ett välbeprövat knep inom hiphop och återvänder nostalgiskt till mammas gata och en tid för länge sen i senaste videon ”Ika i Rutan”.

Uppdatering: Videon är gjord av Kalle Viberg, Rebecca Risén och Victor Winqvist från Trap Films.

 

Annons:

Femtastic-artikel

Text: Jonas Grönlund

Om någon eventuellt missade det. Min artikel om Femtastic från fredagens papperstidning.

Trappmusik släpper ny video

Text: Jonas Grönlund

Mer nytt. Trappmusik premiärvisade idag sin nya video hos PSLs Hasan Ramic. Videon bjussar på lite rymdromantik som jag utgår från är inspirerad från Block Beattaz och Alabamas rymdhuvudstad Huntsville.

Välkommen till Lund

Text: Jonas Grönlund

Segevång, där jag sitter och knappar ner de här orden, spåddes en gång i tiden att bli centrum för Malmö-Lund-regionen. Städerna förväntades växa ihop. Och då är det förstås ingen dum idé att placera en morgontidningsskrapa i området. Malmö växte mycket riktigt. Men inte åt Lundahållet. Segevång blev inget centrum. Snarare tvärtom. Vad som däremot har vuxit ihop är Malmö och Lunds musikscener. Hiphopen inkluderad. Nu finns det säkert någon lokalpatriotisk själ som kommer att bli vansinnig men utbytena mellan städerna är idag så stort att det är svårt att prata om separata scener som det gick att göra på 90-talet när utnämndes till den svenska popmusikens epicentrum.

Vad jag försöker komma fram till är att Lundarapparen P.J. idag släpper sitt och regissören Ludvig Hedlunds musikvideoprojekt ”2 in 1”, två låtar och två videos som kreativt länkas samman till en gemensam historia. Även om Pauli Jokela råkar representera ett annat postnummer är han verksam på scener och klubbar i Malmö tillräckligt ofta för att jag ska ta mig friheten att inkludera honom i det här sammanhanget.

Ta del av projektet här.

P.J. nominderades som årets nykomling på Kingsize-galan för förra årets album ”Makin’ Moves”. Läs min recension av skivan här.

Annons:
Annons:

Senaste kommentarer

Annons:

Annons: